نسبت ها در بازار سهام از چه خبر می دهد؟

2 پیش بینی از آینده بورس /خرید سهام ارزنده شد؟

کدخبر: ۳۹۸۱۵۸
بورس دیروز 24 هزار واحد رشد کرد و افت شاخص از 9 اسفند به این سو را جبران کرد. آیا بورس تغییر مسیر داده است؟
2 پیش بینی از آینده بورس /خرید سهام ارزنده شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته شاخص‌های بازار سهام صعود کرد و شاخص بورس دومین رشد بزرگ خود پس از تغییر دامنه نوسان را ثبت کرد.

دیروز شاخص کل بورس 24 هزار و 344 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 199 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 189 واحد بالا آمد و در رقم 432 هزار و 47 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز  140 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 86 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 130 نماد رشد قیمت داشتند که بیشترین تعداد در 13 روز کاری گذشته از دوم اسفند به این سو است. همچنین 322 نماد بازار افت قیمت داشتند که کمترین تعداد در بازه زمانی 13 روز گذشته است.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های حفاری شمال (حفاری)، پلی پروپیلن جم (جم پیلن) و توسعه معادن و فلزات (ومعادن)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های ریل پرداز سیر (حریل)، پالایش نفت شیراز (شراز) و پالایش نفت لاوان (شاوان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای ولپارس (لیزینگ پارسیان)، شکلر (شرکت نیرو کلر) و کاما (شرکت باما) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند) و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه 3 هزار و 22 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز یکشنبه 18 درصد کاهش یافته است. کاهش رقم مازاد عرضه برای دومین روز پیاپی نشانه مثبتی برای سهام‌داران است.   

پیش بینی بورس 18 اسفند

رشد ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات دوشنبه 312 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 32 بود. دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته 96 درصد افزایش یافت و به رقم 301 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 13 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 323 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه شرکت پگاه گیلان(غگیلا) با صف‌ خرید 63 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، رافزا (رایان هم افزا) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 137 میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، دی (بانک دی) و پتایر (ایران تایر) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

در روز دوشنبه 25 درصد نمادهای بازار رشد قیمت داشتند که اغلب نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بودند. بزرگان بازار مانند فولاد، فملی، شستا، فارس، شپنا و تاپیکو افزایش قیمت داشتند و بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند.

 در روز خوب بازار شاهد کاهش خروج پول حقیقی خصوصا از سهم‌های شاخص‌ساز بودیم. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی معاملات دیروز 279 میلیارد تومان بود که نسبت به روز یکشنبه 66 درصد کاهش یافته است. همچنین رقم خروج پول حقیقی از سهام شرکت‌های بزرگ –با ارزش بیش از 40 هزار میلیارد تومان- تنها 5 میلیارد تومان بود در حالی که بیش از 274 میلیارد تومان پول حقیقی از شرکت‌های کوچک و متوسط بازار –با ارزش کمتر از 40 هزار میلیارد تومان- خارج شد. به نظر می‌رسد وضعیت بازار بهبود یافته و در کوتاه مدت شاهد نوسانات مثبت خواهیم بود. اما روند بازار در میان مدت چگونه خواهد بود؟

تحلیل‌گران خوشبین با توجه به برخی از نشانه‌های مثبت بازار و بازگشت سریع شاخص بورس به ارقامی بالاتر از سطح حمایت یک میلیون و 170 هزار واحد معتقدند بورس در نقطه مهمی قرار گرفته است. قیمت‌ها به کمترین میزان رسیده‌اند و سهام شرکت‌ها ارزنده هستند و زمان مناسبی برای خرید سهام‌داران است.

اما در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که مقایسه P به E بورس با دیگر بازارها گویای آن است که قیمت‌ها به ارزندگی نرسیده‌اند. نسبت P/E که تقسیم قیمت بر سود هر سهم است به این معنی است که سرمایه گذار حاضر است به ازای هر یک ریال بازدهی چند ریال پرداخت کند. این نسبت برای بورس تهران 10 است، و برای بانک‌ها –که سرمایه‌گذاری در آن‌ها بدون ریسک است- 5 است. این تحلیل‌گران معتقدند بورس برای ارزنده شدن باید به زیر 5 برسد. از سوی دیگر نمادهای صنایع بزرگ بازار که P به E آن‌ها کمتر از 5 است علت ارزندگی آن‌ها بالا بودن قیمت ارز است. اما اگر قیمت ارز کاهش یابد با کاهش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ، شاخص کل بورس نیز نزول خواهد کرد. در نتیجه کارشناسان اقتصادی معتقدند با قرار گرفتن قیمت دلار در سطح 20 هزار تومان شاخص بورس نیز به زیر یک میلیون واحد نزول خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید