ثبت رکوردهای جدید در بورس پایتخت؛

بورس پشت دیوار دلار + نمودار

کدخبر: ۴۰۲۹۱۳
اقتصادنیوز: در معاملات بورس امروز 14 فروردین ماه 1400 نماگرهای تابلوی بازار قرمزپوش شدند.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس 11 هزار و 648 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 282 هزار واحد رسید.  

بیشترین ریزش سال جدید

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 6 هزار واحد ریزش کرد. در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 11 هزار و 648 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 282 هزار و 874 واحد رسید. ریزش 11 هزار واحدی بیشترین ریزش شاخص در سال جدید است. 

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات هزار و 533 واحد نسبت به چهار‌شنبه پایین آمد و در رقم 441 هزار و 114 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز 119 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 3 واحد رسید.

کارشناسان معتقدند اخبار امیدوارکننده درباره احیای برجام و به تبع آن کاهش قیمت دلار عامل اصلی سقوط قیمت‌ها خصوصا در نمادهای کامودیتی محور بورس است. درباره رابطه قیمت دلار و شاخص بورس میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، اما به علت تاثیر قیمت دلار بر درآمد شرکت‌های صادراتی و وزن بالای این شرکت‌ها در بازار سهام تهران همواره کاهش قیمت دلار موجب کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها و در نتیجه کاهش شاخص کل بورس شده است. لذا فعالان بازار به طور کلی شاخص بورس و قیمت دلار را هم‌جهت می‌دانند. امروز هم کاهش قیمت دلار به کانال 24 هزار تومانی بر روند تغییرات قیمت‌ها در بورس تاثیرگذار بود. 

خروج پول حقیقی 

در روز ‌‌شنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 763 میلیارد تومان بود و شاهد تداوم خروج نقدینگی حقیقی از بورس بودیم.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را شرکت صنایع شیمیایی ایران (شیران) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 33 میلیارد تومان بود. پس از شیران، اپال و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

«فولاد»، «فملی» و «شستا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و اپال و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز رافزا، بپیوند و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

گروه‌‌ قرمز بازار

در روز نزول شاخص بورس، قیمت سهام تمام نمادهای معدنی گروه‌ استخراج کانه‌های فلزی مانند کگل، کچاد و اپال کاهش یافت.

رشد ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهار‌شنبه یک درصد کاهش یافت و به رقم 99 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 39 درصد افزایش یافت و 2 هزار و 946 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 59 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، رافزا (شرکت رایان هم افزا) و شصدف (صنعتی دوده فام) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 94 میلیارد تومانی داشت. پس از شپنا، سنیر (سیمان سفید نی ریز) و خساپا (خودروسازی سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 68 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 32 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 94 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 6 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت ارزش معاملات بازار

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 136 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهار‌شنبه 3.7 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 35 درصد کاهش یافت و به رقم 2 هزار و 503 میلیارد تومان رسید. رقم ارزش معاملات خرد کمترین میزان در 18 روز کاری گذشته از 11 اسفند به این سو است. 

برکت و فاراک در صدر جدول معاملات

در معاملات روز  برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 345 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، حکشتی بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فاراک و اپال در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز ماشین سازی اراک با نماد معاملاتی فاراک با تعداد 207 میلیون و 903 هزار و 912 سهم در صدر قرار گرفته است. برکت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. ایران تایر و بیمه آسیا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید