بسته خبری 18 فروردین 1400

خبرهای اثرگذار بر بورس/رایتل در مسیر بازار سهام

کدخبر: ۴۰۳۷۷۰
اقتصادنیوز: بورس بازان انتظارات خود از آینده بازار را به هفته بعد گره زدند. در روز پایانی هفته باید در انتظار روند متعادل‌تری از معاملات بود.
خبرهای اثرگذار بر بورس/رایتل در مسیر بازار سهام

اخبار کلان 18 فروردین 1400

به گزارش اقتصادنیوز، حالا پس از پایان دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+4 در وین بر سر احیای برجام، بازار بخشی از انتظاراتش را به روزهای آینده دوخته است. در پایان دور اول مذاکرات احیای برجام که امروز عصر (به وقت تهران) در وین برگزار شد، هم طرف ایرانی و هم طرف اروپایی بر سازنده و مثبت بودن مذاکرات تاکید کرده اند.

 ایران البته باز هم تاکید کرده تنها دیدگاهی را قبول دارد که روی رفع کامل تحریم‌ها تاکید کند، این در حالی است که طرف امریکایی روی تدریجی بودن این رفع تحریم‌ها در گام اول تاکید دارد. اروپا هم از امریکا دعوت کرده دوباره برای حضور در برجام به گام‌های متعهد در برجام بپیوندد. روسیه هم مذاکرات را سازنده توصیف کرده اما همانند امریکا پیش بینی کرده روند مذاکرات زمانبر و طولانی شود.فرانسه البته عنوان کرده، هر چند از احیای مذاکرات استقبال می‌کند اما اعتقاد دارد مذاکرات وین باید فورا به بازگشت کامل ایران و آمریکا به پایبندی کامل منتهی شود.

با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد دور دوم مذاکرات که روز جمعه در وین برگزار میشود، حساسیت برانگیز تر باشد و از این حیث می‌طلب بورس بازان با تداوم انتظارات، روند گفت‌وگوها را پیگیری کنند.

e25a34a1-a334-46f8-8e93-540ffd84d3a9_TueApr062021

همسو با این اخبار حالاروزنامه کوریا هرالد از سفر نخست‌وزیر کره جنوبی در چند روز آینده (به احتمال زیاد 22 فروردین) به تهران خبر داد. به ادعای این روزنامه کره‎ای این سفر شاید نشان‌دهنده دستیابی دو کشور به توافقی غیرقطعی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه ‎شده ایران باشد. به نظر می‌رسد این خبر در صورت تحقق در بازارهای ارز و سهام تاثیر معناداری در رفتار هیجانی بازیگران داشته باشد.

امشب هم صندوق بین‌المللی پول پس از وعده هفته گذشته، گزارش جدید خود را منتشر کرد، براساس گزارش صندوق پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲.۵ درصد و نرخ تورم ۳۹ درصد پیش‎بینی شد. طبق اعلام این نهاد رشد اقتصادی ایران در سال گذشته ۱.۵+ بوده است.

جلسه عصر سه شنبه شورای عالی بورس در حالی به پایان رسید که دستور کار جلسه درباره سهام عدالت و جلسات مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بوده است. امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس بعد از این جلسه گفته است: دامنه نوسان فعلا قرار نیست تغییری کند و با شرایط فعلی ادامه خواهیم داد.

پیش تر حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس هم گفته بود: تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، دامنه نوسان با یک روند تدریجی باز می‌شود. سازمان بورس هم برنامه‌هایی در این رابطه دارد. بعد از این جلسه خبر رسیده که محسن خدابخش، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر ناشران و بورس ها و مصطفی بهشتی سرشت معاون اجرایی و عضو هیات مدیره سازمان بورس شدند.

خارج از اخبار مربوط به بازار، به نظر میرسد شیوع دوباره کرونا از مرز هشدارها گذشته و وارد موج چهارم گستردگی رسیده است. تعداد مبتلایان در 24 ساعت گذشته با 25 درصد افزایش 17430 نفر (3540 نفر اضافه شدند) روبه رو شد. تعداد مرگ و میرها دوباره سه رقمی باقی ماند و تعداد بستری ها نیز با 15 درصد افزایش به 2369 نفر (321 نفر اضافه شدند) رسید.

اخبار صنایع 18 فروردین 1400

بانک گلدمن ساکس در تازه ترین گزارش هایش اعلام کرده همچنان به نفت خوش بین است و تقاضای قوی را پیش بینی میکند که افزایش 2 میلیون بشکه تولید روزانه اوپک پلاس در سه ماهه سوم امسال را ایجاب میکند.

در اخبار مربوط به صنایع نفت و گاز، فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفته است:  تاکنون هیچگونه ابلاغی مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نرسیده است و افزایشی نیز نداشته‌ایم. /منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

در همین حال، پس از اعلام افزایش نرخ سیمان سفید، حالا عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در مورد نرخ افزایش سیمان خاکستری می‌گوید: میزان افزایش نرخ سیمان خاکستری قطعا بیش از ۳۵ درصد خواهد بود و بعد از تکمیل امضاها در چند روز آینده، ابلاغ می‌شود.

اخبار شرکت ها 18 فروردین 1400

پس از اینکه پالایش گاز بید بلند خلیج فارس روز دوشنبه در مراسمی با حضور وزیر نفت سه قرارداد به ارزش ۱۶۵ میلیون یورو با شرکت‌های داخلی برای ساخت ۲۴ کمپرسور و جمع‌آوری گازهای همراه با نفت در منطقه رگ سفید خوزستان امضا کرد. پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد؛ ارزش تولیدات روزانه بیدبلند خلیج فارس 40 میلیارد تومان است.

در همین حال مدیرعامل پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: درآمد این شرکت با وجود اینکه 45 تا 48 درصد خوراک آن تأمین شده، روزانه 40 میلیارد تومان است. امین‌نژاد با بیان اینکه به‌منظور تکمیل زنجیره تأمین، پروژه بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل به این شرکت واگذار شد، تاکید کرد: از مجموع ارزش یک میلیارد یورویی این پروژه تا دو ماه آینده 700 میلیون یورو به قرارداد تبدیل می‌شود.

در خبر دیگری، امروز نامه ای منتشر شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار واگذاری سهام باقی مانده دولت در ایران خودرو شد. همچنین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز گفته است: پذیرش رایتل در بازار سرمایه تمام شده و به زودی در بازار عرضه خواهد شد.

پتروشیمی جم از تعمیرات اساسی (اورهال) چهار روزه خبر داد. رادیاتور ایران نیز از دریافت مجوز افزایش نرخ 15 درصدی محصولاتش در شرکت زیرمجموعه خبر داد. البته اثرات مالی این قراداد بر سودآوری شرکت تابعه (شرکت تینا صنعت مبدل) است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید