پیش بینی بورس ‌شنبه 21 فروردین

نگاه بورس‌بازان به فردوسی/سهام منتظر سیگنال دلار

کدخبر: ۴۰۴۲۸۲
این روزها فعالان بورس از رابطه قیمت دلار و شاخص بورس صحبت می‌کنند. دلار چه سیگنالی به بازار سهام می‌دهد؟
نگاه بورس‌بازان به فردوسی/سهام منتظر سیگنال دلار

به گزارش اقتصادنیوز ، روز چهارشنبه شاخص کل بورس 10 هزار و 889 واحد و شاخص هم‌وزن هزار و 256 واحد افت کردند. همچنین شاخص کل فرابورس  8 واحد نزول کرد و به رقم 17 هزار و 924 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 28 نماد رشد قیمت و 317 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 6 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 67 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت داروسازی امین (دامین)، تامین سرمایه امین (امین) و لوله‌ و ماشین‌سازی ایران (فلوله)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور)، بیمه پاسارگاد (بپاس) و تولید برق ماهتاب کهنوج (بکهنوج) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت معدنی دماوند (کدما)، رادیاتور ایران (ختور) و به پرداخت ملت (پرداخت) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند)، توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) و صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه3 هزار و 335 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات چهارشنبه 384 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 7 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته 3.6 درصد افزایش یافت و در رقم 85 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 21 درصد افزایش یافت و 3 هزار و 420 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 55 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و نمرینو (ایران مرینوس) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز چهارشنبه بیشترین صف فروش نیز به شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 71 میلیارد تومانی داشت. پس از شپنا، خساپا (خودروسازی سایپا) و سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز چهارشنبه شاخص‌‌های بازار سهام نزول کردند و تعداد نمادهایی که افت قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با رشد قیمت بودند. از طرف دیگر سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خرید‌ها بود. در سمت تقاضا، 63 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 27 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 89 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 11 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در پایان معاملات، ارزش صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود و بازار با مازاد عرضه بسته شد.

روز چهارشنبه علاوه بر رشد عرضه حقیقی‌ها، رقم ورود پول حقیقی نیز منفی شد و 480 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد.

همچنین شاخص بورس که در ابتدای هفته در محدوده یک میلیون و 282 هزار واحد قرار داشت، در روز چهارشنبه برای هشتمین روز پیاپی نزول کرد و به رقم یک میلیون و 249 هزار واحد رسید. شاخص کل سطح حمایت یک میلیون و 257 هزار واحدی را از دست داد و در فاصله 39 هزار واحدی سطح حمایت بعدی یعنی رقم یک میلیون و 210 هزار واحد ایستاده است. با این همه برخی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که متغیرهای سیاسی تاثیر بیشتری بر روند قیمت‌ها در بازار سرمایه دارند. در بحبوحه مذاکرات برجامی فعالان بازار سهام نیز به تحولات سیاسی حساسیت بیتشری دارند.    

در روزهای گذشته با پر رنگ شدن امیدها برای احیای برجام و کاهش ریسک‌های سیاسی، امیدواری نسبت به بهبود وضعیت شرکت‌های صادرات‌محور نیز افزایش یافته است. گروهی از تحلیل‌گران معتقدند قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها با رشد مواجه خواهد بود. در مقابل کاهش ریسک‌های سیاسی و سیستماتیک موجب کاهش قیمت دلار نیز شده است، گروهی دیگر از تحلیل‌گران روند تغییرات شاخص بورس را با روند قیمت ارز هم‌جهت می‌دانند و می‌گویند دلار به بورس سیگنال نزول داده است.  

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید