روند بازار سهام 23 فروردین 1400

بورس برمی‌گردد؟ /دو کارشناس پیش بینی کردند

کدخبر: ۴۰۴۹۴۱
اقتصاد نیوز: گرچه در بازار سهام همچنان بازیگران در یک وضعیت سرد و بی کسلی به انتظار روزهای آینده هستند، اما برخی از نشانه‌های مثبت بازگشت بازار خبر می‌دهند.
بورس برمی‌گردد؟ /دو کارشناس پیش بینی کردند

به گزارش اقتصاد نیوز، بازار سهام در روز دوم دوباره با ریزش شاخص که با صف‌ها فروش همراه شد، گام به میانه هفته گذاشته است. آنچه از تحلیل رفتار بورس بازان قابل‌درک است این است که این شرایط می‌تواند هم هشداردهنده باشد و هم اینکه خوش‌بینانه باشد. از دید تکنیکالیست‌ها البته نشانه‌های مثبت در بازار دیده می‌شود اما با این وصف همچنان در برابر رفتار بورس بازان که با سلب اعتماد آنان از بازار همگام و همسو شده است، نمی‌توان چندان با منطق به تحلیل پرداخت. با این وصف سهامداران اسیر رفتارهای هیجانی بورس بازان به‌عنوان مسئولیت فردی بازیگران و تصمیمات نابجای سیاست‌گذاران هستند و تداوم این شرایط نمی‌تواند چندان برای دورنمای بازار مطلوب باشد.

در تکوایران ببینید: حمایت ۲۴ هزار میلیارد تومانی از بورس

با این شرایط است که توصیه فعالان بازار سرمایه به سیاست‌گذار، اعمال سیاست‌ها در راستای کاهش سطح فرسایشی بی‌اعتمادی و رفع تمامی محدودیت‌ها بر سر معامله در دو سوی عرضه و تقاضاست زیرا که ذات بورس در مقام بازار عرضه و تقاضا به‌دوراز محدودیت است؛ در غیراینصورت سیگنال‌های اشتباه می‌تواند سرمایه‌گذاران را به‌اشتباه بیندازد. با این تصور، ناظران روزهای آینده را در دو طیف خوش‌بینان بازگشت بازار و بدبینان به تداوم شرایط فعلی چارچوب‌بندی کرده‌اند.

بورس

چیز خاصی را از دست ندادید!

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

حجم و ارزش معاملات در پایین‌ترین میزان از ابتدای سال 99 است، 80 درصد نمادهای بازار سرمایه در صف فروش قرار دارد و شاخص کل بورس هم هرروز افت چند هزار واحدی را تجربه می‌کند.  این تصویر بازار سرمایه در هفته‌های گذشته بوده است، تصویری که این هفته هم تکرار می‌شود.

از همان زمان پیش گشایش سفارش‌های فروش بانظم و ترتیب پشت سر یکدیگر در سامانه ثبت می‌شود و در مقابل تقاضای خرید اندکی وجود دارد. درنتیجه با توجه به پر نشدن حجم‌مبنا، قیمت سهام  تغییر خاصی نمی‌کند. این دور باطل هم هرروز تکرار می‌شود.  اگر سهامداران چند روز بازار را دنبال نکنند، چیز خاصی را از دست نخواهند داد!

دامنه صبر و تحمل سهامدار؟

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

بازار شنبه و یکشنبه دیگری را نیز با افت شدید شاخص وصف‌های سنگین فروش سپری کرد. اما در بازار نشانه‌های مثبتی نیز دیده می‌شود. در نمودار شاخص کل چند نشانه برگشت دیده می‌شود. اولین حمایت نزدیک ۱۲۴۰ هزار‌ است که در آن محدوده کیجون سن فلت( یک میانگین 26 روزه) شده است.

طبیعتاً کیجون سن فلت (تخت) کندل ها را به سمت خود جذب می‌کند اما زمانی هم که کندل ها به آن برسند به‌عنوان یک حمایت قوی عمل میکند که در حال حاضر شاهد این هستیم که فردا شاخص کل با این خط برخورد خواهد کرد و باید منتظر تعدیل روند بازار باشیم.

اما در صورت شکست این حمایت، باید منتظر شاخص ۱۲۰۰ باشیم. که در آنجا چندین بار تنکنسن و کیجونسن فلت شده و یک حمایت استاتیک قوی را تشکیل داده اند. شاید در هفته جاری شاخص هم‌وزن تغییرات چشمگیری داشته باشد که در آن صورت میتوان منتظر حرکات عمیق شاخص کل در هفته آتی نیز بود.

به هر صورت آنچه که در حال حاضر در بازار آزار دهنده است، عدم نقد شوندگی و مشخص بودن تکلیف بازار است. در صورتی که دامنه به حالت قبلی بازگردد، اصلاح زودتر به پایان می‌رسد و چه بسا در قیمت های جذاب لزومی به خریدهای سنگین حقوقی نباشد. فعلا اوضاع بسیار بحرانی و حجم معاملات بسیار کم است و اهتمامی از جانب مسوولان ذیربط دیده نمی‌شود.

آنچه که واضح است هیچ چیز همیشگی نیست و این روزها نیز از سر بازار خواهد گذشت.  امید به تغییر روندها و استاندارد های قانون گذاری.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید