گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

بی اعتنایی بورس به گفتار درمانی مسئولان + نمودار

کدخبر: ۴۰۶۵۱۱
اقتصادنیوز:امروز 29 فروردین 1400 شاخص کل بورس باز هم نزول کرد و مازاد عرضه به بیشترین سطح در 29 روز کاری گذشته رسید.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس 9 هزار و 4 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 224 هزار واحد رسید. این در حالی است که پس از مصوبات جدید هیئت مدیره بورس تهران و وعده‌های گفته شده درباره حمایت از بازار انتظار می‌رفت که وضعیت بورس اندکی بهبود یابد. 

نزول تمام شاخص‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 4 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز شنبه  9 هزار و 4 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 224 هزار و 778 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 901 واحد نسبت به روز شنبه  پائین آمد و در رقم 432 هزار و 458 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 60 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 820 واحد رسید.

افت قیمت 74 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه ، 9 نماد رشد قیمت داشتند که 4 نماد بورسی و 5 نماد فرابورسی بودند. همچنین 333 نماد کاهش قیمت داشتند که 258 نماد بورسی و 75 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 2 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 74 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی 

در روز یکشنبه بار دیگر شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار به 457 میلیارد تومان بالغ شد. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را سهام بانک پاسارگاد (وپاسار) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 30 میلیارد تومان بود. پس از وپاسار، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و وملل (موسسه اعتباری ملل) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز «فولاد»، «فملی» و «شستا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. در مقابل فایرا، ساراب و سدشت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس ساراب صدرنشین است و اپال و سیتا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز بگیلان، آریا و غگیلا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز شنبه 8 درصد کاهش یافت و در رقم 55 میلیارد تومان ایستاد که پائین‌ترین رقم در 19 روز معاملاتی گذشته از 24 اسفند تاکنون است.

ارزش صف‌های فروش نیز 5 درصد افزایش یافت و 5 هزار و 122 میلیارد تومان شد که بالاترین رقم در 29 روز کاری گذشته از 10 اسفند به این سو است.

امروز شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 39 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و سدشت (سیمان دشتستان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به بنو (بیمه تجارت نو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 201 میلیارد تومانی داشت. پس از بنو، کویر (فولاد کویر) و خساپا (خودروسازی سایپا)  بیشترین صف فروش را داشتند.

 امروز در سمت تقاضا، 58 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 42 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 46 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 54 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افزایش رکود معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 559 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 45 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 10 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم هزار و 151 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ی16 ماه گذشته است. 

نمادهای بانکی در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز وپاسار (بانک پاسارگاد) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 53 میلیارد تومان بود.

پس از وپاسار، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و ساراب (سیمان داراب) رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن بانک ملت و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز وپارس (بانک پارسیان) با تعداد 95 میلیون و 102 هزار و 977 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک ملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک پاسارگاد تعلق داشت. شستا و ثبهساز (بهساز کاشانه تهران) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید