جزییات عرضه خودرو در بورس کالا؛

۵۰ درصد خودروها، بورسی می‌شوند

کدخبر: ۴۰۷۵۹۴
رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معدن مجلس اظهار کرد: فروش خودرویی که از بورس خریداری می‌شود تا 2 سال مشمول مالیات 30 درصدی نسبت به قیمت خریداری شده می‌شود. این کار می‌تواند کمک کند تا جلوی سوداگری و خرید خودور به قصد سود گرفته شود.
 ۵۰ درصد خودروها، بورسی می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز ، روح الله ایزدخواه در مورد تصویب عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس در کمیسیون صنایع تصویب شده و باید در صحن هم به رای‌گیری گذاشته شود، سپس به شورای نگهبان می‌رود در صورت تصویب، نهایی می‌شود. در این طرح مطرح شده است آن دسته از خودروهایی که طبق قانون اجرایی اصل 44 مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند، در بورس کالا عرضه می‌شوند.

وی در مورد نحوه قیمت‌گذاری تصریح کرد: قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت بر مبنای قیمت تمام شده بر اساس هزینه‌های همان سال تعیین می‌شود، اولویت تقاضا هم توسط شورای رقابت تعیین می‌شود که بر اساس افراد و خانواده‌های فاقد خودرو است.

بورس تهران

وی افزود: فروش خودرویی که از بورس خریداری می‌شود تا 2 سال مشمول مالیات 30 درصدی نسبت به قیمت خریداری شده می‌شود. این کار می‌تواند کمک کند تا جلوی سوداگری و خرید خودور به قصد سود گرفته شود.

رییس کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معدن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مابه‌التفاوت قیمت فروخته شده در بورس و قیمت پایه به حسابی در خزانه واریز می‌شود، 30 درصد از آن صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود، 70 درصد هم به عنوان تسهیلات برای توسعه صنعت خودروسازی کشور و توسعه فناوری‌های جدید خودرویی هزینه می‌شود.

وی با اعلام خبر تشکیل یک ستاد برای مدیریت منابع گفت:  برای مدیریت این منابع ستادی به نام ستاد «نهضت قطعه‌سازی» تشکیل می‌شود. اعضای این ستاد نمایندگان وزارت صمت، معاونت علمی ریاست جمهوری، شورای رقابت و انجمن قطعه‌سازی تشکیل می‌شود که تخصیص این منابع را مدیریت می‌کند.  تا 10 درصد از منابع را هم می‌تواند به قراردادهای تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد خودروسازان اختصاص دهد.

ایزدخواه در ادامه اضافه کرد: این تسهیلات به خودروسازانی تعلق می‌گیرد که مطالبات معوق با قطعه‌سازان نداشته باشند. برای حمایت از قطعه‌سازی این موضوع را مطرح کردیم تا خودروسازانی که بدهی معوق به قطعه‌سازان دارند نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد خودروهای مشمول فروش در بورس کالا گفت: حدود 50 درصد از خودروها که عموما پرمصرف هستند، قیمت آنها در بازار تعیین کننده است و نوسان قیمت دارند در بورس کالا عرضه می‌شوند. شورای رقابت برای همه خودروها قیمت‌گذاری نمی‌کند بلکه برای خودروهایی که ممکن است حساسیت بیشتری در مورد آنها وجود داشته باشد قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد که همان خودروها در بورس عرضه می‌شوند.

ایزدخواه همچنین بیان کرد: بیشترین تاثیر این قانون در کنترل سوداگری است یعنی راه خرید و فروش‌های کاذب و به قصد سود که فضا را ملتهب می‌کند را می‌بندد و از این که خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای باشد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این به ارتقای کمی و کیفی خودروسازی و قطعه‌سازی کمک می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به نوع همکاری با شرکت‌های خارجی در صورت بازگشت به ایران توضیح داد: شرکت‌های خارجی به بازار ما بسیار نیاز دارند ولی نکته مهم این است که از نقطه‌ای که قبلا آسیب دیده‌ایم دوباره آسیب نبینیم. باید نوع همکاری خود را با شرکت‌های خارجی تغییر دهیم تا از این حالت یک طرفه به یک حالت دوطرفه تبدیل شود. یعنی در مقابل بازاری که در اختیار آنها قرار می‌دهیم بتوانیم فناوری واقعی را دریافت کنیم، از طرف دیگر به جای اینکه آنها فروشنده فناوری باشند وارد مشارکت‌های فناوری شویم. در این رکودی که در جهان حاکم است حتما آنها هم استقبال می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خطر واردات قطعه آماده قطعه‌سازان را تهدید می‌کند گفت:‌ این تهدید همیشه وجود دارد ما باید تدبیری بیاندیشیم که خطر آن کم شود. باید به یک نوسازی اساسی در زنجیره خودروسازی برسیم که باید حالت نرم‌افزارانه داشته باشند. یعنی مناسبات روابط خودروسازان و قطعه‌سازان را نوسازی کنیم روابط و همکاری‌ها شرکت‌ها در زنجیره تولید را نوسازی کنیم، نوآوری‌هایی در این زمینه‌ها باید انجام شود تا رابطه ما با شرکت‌های خارجی تا این حد شکننده نباشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید