عرضه اوراق تبعی سهام سه شرکت پتروشیمی در بورس+ جزئیات مهم

کدخبر: ۴۰۸۲۵۲
اوراق اختیار فروش تبعی سهام سه شرکت پتروشیمی با هدف حمایت از سهام این شرکت‌ها از فردا(سه‌شنبه) در بورس اوراق بهادار منتشر می‌شود.
عرضه اوراق تبعی سهام سه شرکت پتروشیمی در بورس+ جزئیات مهم

به گزارش اقتصادنیوز ، جزئیات عرضه  اوراق اختیار فروش تبعی سهام  سه شرکت پتروشیمی در بورس اوراق بهادار اعلام شد که بر این اساس صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس، اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام شرکت پتروشیمی مبین با نماد معاملاتی "مبین" را با هدف حمایت از سهام این شرکت از فردا(سه‌شنبه) منتشر می‌کند.

بنا بر گزارش تسنیم، همچنین صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام شرکت پتروشیمی پارس با نماد معاملاتی "پارس" را با هدف حمایت از سهام این شرکت از روز سه‌شنبه(۷اردیبهشت) منتشر کند.

بورس دو

این گزارش می‌افزاید: صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی خلیج فارس هم اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام شرکت پتروشیمی نوری با نماد معاملاتی "نوری" را با هدف حمایت از سهام این شرکت از فردا منتشر خواهد کرد.

شایان ذکر است "اوراق اختیار فروش تبعی" در واقع همان طرح بیمه سهام است که توسط شرکتها به فروش می رسند، که براساس آن فروشنده که همان شرکت منتشر کننده می‌باشد متعهد می‌شود تعداد معینی از سهام شرکت را به قیمت مشخصی که اصطلاحاً به آن “قیمت اعمال” می گویند در تاریخ معین یا همان “تاریخ اعمال” از سهامدار خریداری کند.

شرکت‌های منتشر کننده اوراق تبعی قبل از فروش این اوراق ملزم به انتشار اطلاعیه عرضه جهت اعلام عمومی ویژگی‌های آن می‌باشند. ضمن این که توصیه می‌شود سهامداران قبل از اقدام به خرید اوراق تبعی هر نماد، اطلاعیه عرضه آن اوراق را مطالعه کنند.

نکات ضروری قابل توجه

. اوراق تبعی قابلیت معامله مجدد ندارند و فقط یک بار در زمان عرضه مورد معامله قرار می‌گیرند.

. خریدار نمی‌تواند بیش از تعداد سهام پایه‌ای که در اختیار دارد اوراق اختیار فروش تبعی خریداری کند. بنابراین تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می‌تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه باشد. . در صورتی که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی تحت مالکیت سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان روز بیشتر شود، اوراق اختیار فروش‌ تبعی مازاد، باطل شده و عرضه کننده تعهدی در قبال آن نخواهد داشت.

. هر کد سهامداری حداکثر مجاز به خرید تعداد اوراقی است که در اطلاعیه عرضه به عنوان “سقف خرید” مشخص می‌شود.

. مبلغ پرداختی بابت خرید اوراق تبعی قابل برگشت نمی‌باشد.

. خریداران اوراق اختیار فروش تبعی فقط در ”تاریخ اعمال” می‌توانند اختیار فروش خود را اعمال کنند. پس از گذشت این تاریخ، اوراق اختیار فروش تبعی، اعمال‌نشده تلقی شده و عرضه کننده در خصوص آن تعهدی نخواهد داشت.

در اکوایران ببینید:راه مقابله با فساد در بورس ایران چیست؟

 مشخصات اطلاعیه عرضه

فرم اطلاعیه عرضه مشتمل بر اطلاعات زیر می‌باشد:

سهم پایه: سهمی که اوراق اختیار فروش تبعی مبتنی بر آن است.

قیمت اعمال: قیمتی است که عرضه کننده تعهد می‌کند سهام پایه اوراق اختیار فروش تبعی را در تاریخ اعمال با آن قیمت تسویه نماید.

تاریخ اعمال: تاریخی است که برای اعمال اوراق اختیار فروش تبعی تعیین می‌شود.

دوره معاملاتی: فاصله بین اولین روز معاملاتی و آخرین روز معاملاتی اوراق اختیار فروش تبعی است.

سقف خرید: حداکثر تعداد اوراق تبعی است که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌تواند خریداری شود.

کل حجم عرضه: سقف اوراق اختیار فروش تبعی که از سوی عرضه‌کننده طی دوره معاملاتی عرضه خواهد شد.

حداقل حجم عرضه روزانه: حداقل عرضه اوراق اختیار فروش تبعی توسط عرضه کننده در یک روز است.

قیمت عرضه اوراق تبعی: قیمتی که این اوراق در بازار توسط شرکت ناشر فروخته می شود را قیمت عرضه می گویند و در هر روز فرمول مشخصی محاسبه می گردد.

فرایند اعمال اوراق اختیار فروش تبعی

١. در صورتی که قیمت پایانی سهم پایه در روز اعمال بزرگتر یا مساوی قیمت اعمال باشد، اوراق اختیار فروش تبعی قابل اعمال نیست.

٢. در صورتی که قیمت پایانی سهم پایه در روز اعمال از قیمت اعمال کمتر باشد، اعمال اوراق اختیار فروش تبعی منوط به ارائه درخواست اعمال از سوی سهامدار و از طریق کارگزار وی به بورس حداکثر تا ساعت ١٣ روز اعمال خواهد بود. کارگزاران می‌توانند ١ روز قبل از تاریخ اعمال، درخواست‌های اعمال را از مشتریان خود دریافت دارند و در روز اعمال به بورس ارائه دهند.

٣. در صورت ارائه درخواست اعمال طی مهلت مقرر به بورس اقدامات زیر، انجام خواهد شد:

انتقال سهم به قیمت اعمال، از دارنده اوراق اختیار فروش تبعی به عرضه کننده آن

پرداخت مابه‌التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اوراق اختیار فروش تبعی به صورت نقدی یا از طریق واگذاری سهم پایه از عرضه کننده به دارنده اوراق اختیار فروش تبعی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید