بورس آمریکا و اروپا صعودی شد /روز بد بورس‌های آسیایی

کدخبر: ۴۰۸۴۲۹
در وال استریت بیشتر شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.
بورس آمریکا و اروپا صعودی شد /روز بد بورس‌های آسیایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بیشتر شاخص های مهم اروپایی و آمریکایی صعود کردند.

به گزارش بلومبرگ، با افزایش حجم فعالیت های تجاری و احیای تدریجی سطح تقاضا میزان سودآوری شرکت های بزرگ بورسی مجددا رو به افزایش است. نتایج یک بررسی صورت گرفته نشان می دهد بیش از سه چهارم شرکت های لیست شده در شاخص اس اند پی ۵۰۰ آمریکا، در سه ماهه نخست امسال سودآوری بیشتری از چیزی داشته اند که قبلا برای آن ها پیش بینی شده بود. علاوه بر شرکت های بزرگ آمریکایی، وضعیت برای شرکت های اروپایی نیز در نخستین فصل سال نسبت به فصل قبل بهتر شده است.  

میزان فروش خانه های جدید آمریکا در ماه مارس با افزایشی قابل توجه نسبت به ماه قبل به یک میلیون و ۲۱ هزار واحد رسید که این افزایش حتی از پیش بینی ۸۴۶ هزار واحدی نیز بسیار بیشتر بوده است. این میزان که بالاترین رکورد ثبت شده از آگوست سال ۲۰۰۶ بدین سو محسوب می شود بیش از همه به لطف افزایش ۴۰.۲ درصد سالانه در مناطق جنوبی رقم خورده و ایالت های غرب میانه نیز با رشد ۳۰.۷ درصدی در رده بعدی قرار دارند.  

برخی گزارشات حاکی از برنامه دولت جو بایدن برای افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان به رقم عجیب ۳۹.۶ درصد است که این رقم دو برابر نرخ مالیاتی فعلی محسوب می شود. کارشناسان هشدار داده اند رسیدن مالیات بر درآمد افراد دارای بیش از یک میلیون درآمد در سال به نرخ فوق می تواند زمینه ساز دور تازه ای از فرار سرمایه شود به ویژه آن که بسیاری از نقاط جهان با هدف خروج سریع تر از رکود کرونایی، مشوق های جذابی را برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته اند.

امیدها به بهبود روابط چین با بلوک غرب مجددا افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه چین بزرگ ترین شریک تجاری و سرمایه گذار خارجی در آمریکا و کشورهای اروپایی به شمار می رود، روابط گرم تر دو طرف به نفع شرکت های غربی خواهد بود. رئیس جمهور چین، دعوت جو بایدن را برای حضور در اجلاس آب و هوایی قبول کرد و هایکو ماس- وزیر خارجه آلمان- نیز با انتقاد از تنش زایی در روابط چین و اتحادیه اروپا گفته است فاصله گرفتن بروکسل و پکن از همدیگر کار کاملا اشتباهی خواهد بود.  

شماری از چهره های جمهوری خواه مخالفت خود را با تداوم اجرای بسته های حمایتی جدید در آمریکا توسط دولت بایدن بیشتر کرده اند. لری کودلو- مشاور اقتصادی دولت در دوره ترامپ- دو بسته حمایتی اخیر را یک مسکن موقت برای تقویت رشد اقتصادی دانسته که در بلند مدت به نفع کشورهایی نظیر چین و به ضرر خود آمریکا است. او از اعضای جمهوری خواه در سنا و کنگره خواست تا جلوی تصویب و اجرایی شدن بسته های عظیم محرک جدید را بگیرند.  

آمارهای منتشرشده از درآمد سه ماهه نخست شرکت های بزرگ بورسی نشان می دهد که اگرچه این درآمدها نسبت به سال قبل بهبود محسوسی داشته اما کماکان نسبت به چیزی که قبل از امسال انتظارش می رفت فاصله زیادی باقی مانده است. در نتیجه شیوع موج جدید همه گیری، کماکان بیشتر کشورها تا بازگشت به زندگی عادی فاصله زیادی دارند. احتمالا کار تکمیل واکسیناسیون عمومی در بخش قابل توجهی از جهان امسال به پایان نخواهد رسید و به سال آینده کشیده می شود.  

دومین اقتصاد جهان موفق شد در اتفاقی خیره کننده به رشد تقریبا سه برابری نسبت به پایان سال قبل دست یابد به گونه ای که اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ رشد ۱۸.۳ درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با فصل قبل ۱۱.۸ درصد بیشتر شده است. این رشد اقتصادی هم چنین ۰.۳ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان است و بهترین رشد اقتصادی فصلی چین در طول دو سال اخیر محسوب می شود.  

نتایج مطالعات جدید صورت گرفته توسط موسسه ای پی اف آر نشان می دهد با وجود رشد سریع تر اقتصاد چین در مقایسه با آمریکا، سرمایه گذاران خارجی تمایل بیشتری به خرید سهام شرکت های آمریکایی در مقایسه با همتایان چینی دارند. چین نخستین کشور جهان بود که با شیوع گسترده کووید مواجه شد و اکنون وضعیت بهتری در مقایسه با دیگر کشورها دارد. تا نیمه نخست آوریل حدود ۱۸۰ میلیارد دلار در بورس آمریکا سرمایه خارجی جذب شده که این رقم در چین حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است.  

تاکنون بیش از ۱۴۸ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۴۴۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۱۲۸ هزار و ۱۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۸۶ هزار و ۱۷۷ نفر، برزیل با ۳۹۰ هزار و ۹۲۵ نفر، مکزیک با ۲۱۴ هزار و ۹۴۷ نفر، هند با ۱۹۷ هزار و ۱۳۳ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۴۳۴ نفر بوده است.

دریک هالپینی - تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در بانک میتسوبیشی - گفت: به طور کلی هنوز ریسک های زیادی در بازارهای مالی وجود دارند که روند معاملات را دست کم تا نیمه نخست امسال تحت تاثیر خود قرار می دهند. وضعیت کرونا هنوز مایه نگرانی بزرگی است به ویژه آن که هنوز نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که واکسن های موجود در برابر گونه های جهش یافته ویروس هم کارایی بالای خود را حفظ کرده اند. اینکه تنش های ژئوپلتیکی تا چه حد مناسبات تجاری را تحت تاثیر قرار دهند هم مهم است.

 

در اکوایران ببینید:رشد شاخص کل ادامه دار خواهد بود؟

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۱۴.۶۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۴ درصد صعود تا سطح ۴۱۸۶.۱۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۷۳ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۱۱۹.۶۶ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۳۵ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۶۳.۱۲ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۱۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۲۹۶.۳۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۲۸ درصدی در سطح ۶۲۷۵.۵۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۹۷ درصد بالا رفت و به ۸۷۰۱.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۳۶ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۱۲۶.۲۳ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۴۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۹۵۲.۵۳ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۱.۱۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۷۷.۲۴ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۱ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۰۴۵.۵۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها مختلف بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۰۸ درصد افزایش به ۶۲.۱۹ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۱ درصدی به ازای ۶۵.۹۹ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۱۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۷۹.۶۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۲۸ درصدی به ازای ۲۶.۲۸ دلار مبادله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید