گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بورس پایتخت

غلبه اقلیت بر اکثریت در بورس تهران + نمودار

کدخبر: ۴۱۱۲۲۱
اقتصادنیوز:امروز 20 اردیبهشت 1400 شاخص کل بورس تهران رشد کرد و شاخص هم وزن پائین آمد. بنابراین اقلیت سبزپوش بازار توانست شاخص را مثبت کند.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس 5 هزار و 572 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 157 هزار واحد رسید.

بورس

دو جهت متفاوت

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی هزار و 700 واحد افت کرد. اما پس از آن شاخص رو به بالا تغییر جهت داد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 5 هزار و 572 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 157 هزار و 469 واحد رسید.

اما بر خلاف شاخص کل، شاخص هم‌وزن در پایان معاملات 2 هزار و 329 واحد نسبت به روز گذشته پائین آمد و در رقم 418 هزار و 488 واحد ایستاد تا شاهد دو جهت متفاوت در بازار باشیم. همچنین شاخص کل فرابورس 38 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 268 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 57 نماد رشد قیمت داشتند که 43 نماد بورسی و 14 نماد فرابورسی بودند. همچنین 238 نماد کاهش قیمت داشتند که 157 نماد بورسی و 81 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 13 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 56 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش شدید خروج پول حقیقی 

در روز ‌دوشنبه برای هجدهمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار با افت 89 درصدی به 77 میلیارد تومان کاهش یافت که کمترین میزان در 30 روز کاری گذشته از 8 فروردین ماه به این سو است.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خساپا (سایپا) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 53 میلیارد تومان بود. پس از خساپا ، برکت (داروسازی برکت) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز «فملی»، «فولاد» و «شستا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شپنا و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ذوب، آریا و دماوند پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

نمادهای فملی، فولاد و ذوب آهن علاوه بر اینکه بیشترین ارقام ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند، بیشترین تقاضای حقیقی و بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند. 

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گذشته 635 درصد افزایش یافت و در رقم 103 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 14 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 730 میلیارد تومان شد.

شرکت ذوب آهن اصفهان (با نماد معاملاتی ذوب) با صف‌ خرید 23 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ذوب، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و پترول (پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشت.  

بیشترین صف فروش نیز به سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 109 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، غصینو (صنعتی مینو) و بنو (بیمه تجارت نو) بیشترین صف فروش را داشتند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 16 هزار و 995 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 144 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 96 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم 3 هزار و 873 میلیارد تومان رسید.

حق تقدم بانک کارآفرین صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز نماد وکارح (حق تقدم سهام بانک کارآفرین) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 370 میلیارد تومان بود.

پس از وکارح، برکت بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبصادر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز حق تقدم بانک کارآفرین با تعداد 2 میلیارد و 755 میلیون و 771 هزار و 57 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به سایپا تعلق داشت. دو نماد خودرویی خبهمن و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید