آخرین تحولات بورس پایتخت:

نزول شاخص هم وزن بورس/ سقوط قیمت 69 درصد نمادهای بازار

کدخبر: ۴۱۲۴۳۵
اقتصادنیوز: امروز 25 اردیبهشت 1400 شاخص کل بورس صعود کرد اما شاخص هم وزن 2 هزار و 967 واحد نزول کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در روزی که عمده توجهات به حضور کاندیداهای ریاست جمهوری در خیابان فاطمی بود، در بازار سهام شاخص کل بورس 5 هزار و 519 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 189 هزار واحد رسید.

بورس

دو روند متفاوت بازار

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی 2 هزار واحد رشد کرد اما خیلی زود رو به پائین تغییر جهت داد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 5 هزار و 519 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 189 هزار و 520 واحد رسید.

اما شاخص هم‌وزن در پایان معاملات 2 هزار ئ 967 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 414 هزار و 903 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 60 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 553 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 94 نماد رشد قیمت داشتند که 71 نماد بورسی و 23 نماد فرابورسی بودند. همچنین 310 نماد کاهش قیمت داشتند که 212 نماد بورسی و 98 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 20 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی 

در اولین روز هفته باز هم شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 109 میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه 74 درصد کاهش یافته است. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام ذوب (ذوب آهن اصفهان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 24 میلیارد تومان بود. پس از ذوب، وگردش (بانک گردشگری) و وپاسار (بانک پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز «کگل»، «کچاد» و «فملی» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. علاوه بر این، اغلب نمادهای معدنی گروه استخراج کانه‌های فلزی و گروه فلزات اساسی رشد قیمت داشتند. از جمله این نمادها می‌توان کگهر، ومعادن، کنور، فولاد، هرمز، فجر، فسپا، میدکو، فخوز و فگستر را نام برد.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و فملی و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز کزغال، فگستر و ذوب پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه 181 درصد افزایش یافت و در رقم 197 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 9 درصد افزایش یافت و 3 هزار و 446 میلیارد تومان شد.

شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (با نماد معاملاتی فگستر) با صف‌ خرید 123 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فگستر، کچاد (شرکت معدنی چادرملو) و فجر (فولاد امیرکبیر کاشان) بیشترین صف خرید را داشت.  

بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 134 میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و بنو (بیمه تجارت نو) بیشترین صف فروش را داشتند.

افت ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 19 هزار و 822 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 70 درصد افزایش یافته است. البته از این میزان حدود 15 هزار میلیارد تومان به معاملات اوراق مشارکت اختصاص داشته است. ارزش معاملات خرد نیز با افت 7 درصدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم 3 هزار و 821 میلیارد تومان رسید.

شپنا و خودرو صدرنشین بورس امروز

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت، بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 229 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن برکت و وپاسار در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز ایران خودرو با تعداد 355 میلیون و 840 هزار و 919 سهم در صدر قرار گرفته است. خبهمن در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت. ذوب و شپنا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید