تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد:

بورس راه تعادل خود را پیدا کرده است

کدخبر: ۴۱۵۸۰۳
یک تحلیلگر بازار سرمایه، به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخت و گفت نشانه هایی از تعادل در بازار سرمایه نمایان شده است و هرچند تا انتخابات نمی‌توان انتظار رشد چشم گیری از بازار داشت، اما می‌توان امیدوار بود که بازار راه تعادل خود را پیدا کرده است.
بورس راه تعادل خود را پیدا کرده است

به گزارش اقتصادنیوز، روزبه شریعتی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تاثیر ریزساختارها در بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از عواملی که جو بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث قفل شدن بازار شده بود این بود که بیش از ۴۰۰ نماد بازار از ابتدای صبح با صف فروش همراه می‌شدند.

 

شریعتی افزود: باید گفت ابهاماتی مانند انتخابات ریاست جمهوری، بحث توافق هسته ای، چشم انداز نرخ ارز در آینده، نگرش رئیس جمهور جدید به بازار سرمایه، بازار پول، نرخ بهره و... عواملی بود که باعث می‌شد سرمایه گذاران ریسک گریز محتاط تر جلو روند و جو بازار طوری شده بود که نزدیک به ۴۰۰ نماد در صف فروش قفل شوند.

دو راه حل و نشانه های به تعادل رسیدن بازار

وی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که بازار در ابتدا باید به تعادل برسد و دو راه حل برای این موضوع مطرح می‌شد. نخست آنکه دولت بخشی از منابع عظیم مالی را که از بازار تامین کرده بود، به بازار برگرداند. تاکید می‌کنم، بخش قابلت توجه، نه اینکه برای مثال ۵۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تثبیت شود و هرچند وقت یک بار ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بازار تزریق شود. در این راه حل، باید منابع قابل توجهی وارد بازار شود و صف های فروش را جمع کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: راه حل دیگر این بود که زمان بدهیم و وارد بحث زیرساختاری در بازار می‌شدیم. همچنین نمادها بعد از مجامع سالیانه بدون دامنه نوسان بازگشایی شوند تا عرضه و تقاضای بازار قیمت تعادلی را تعیین کند. این اتفاق هرچند بسیار رنج آور و بغرنج بود اما جو بازار را به سمت تعادل می‌رساند. به طوریکه صف های فروش در روز گذشته از حدود ۴۳۰ صف به ۳۰۰ سهم رسید. همچنین ارزش صفوف فروش از نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان در دو هفته قبل به نزدیک ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. هرچه عوامل مبهمی که به آن اشاره شد شفاف تر میشود، بازار رنگ و بوی بهتری پیدا می‌کند.

شریعتی با تاکید بر اینکه چهره بازار همچنان نا متعادل است، گفت: بازار با اینکه کلا به حالت تعادل برسد و ارزش صفوف فروش نیز کم تر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان شود، کمی فاصله دارد که می‌تواند تا انتخابات زمان بر باشد.

او افزود: با توجه به اینکه هنوز عوامل ابهام پابرجا است انتظار نمی‌رود بازار رشد آنچنانی داشته باشد اما خوش‌بین هستم،  زیرا نشانه هایی از تعادل در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته قبل و همچنین روز گذشته در بازار دیده شد و امیدواریم بازار روند منطقی پیدا کند. سهم هایی که پتانسیل دارند به صورت جداگانه رشد کنند، اصلاح ها با قفل صف فروش نباشد و بازار به مدل منطقی سال ۱۳۹۵ تا حدود ۱۳۹۷ برسد.

وی با بیان اینکه حجم معاملات به عنوان مهم ترین دماسنج بازار محسوب می‌شود، اظهار کرد: در روز شنبه ارزش معاملات خرد بازار ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود که از ۲۴ فروردین به بعد بالاترین ارزش معاملات است. همچنین ۴۸۱ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار صورت گرفت که از پنجم اسفند به بعد اتفاق نیفتاده بود.

این کارشناس اظهار کرد: نشانه دیگر درمورد اینکه بازار به تعادل می‌رسد خروج پول قابل توجه از صندوق های با درامد ثابت بود. هرچند که با این روند سهم های کوچک به گره معاملاتی می‌روند و انتظار می‌رود حداقل سهام داران عمده یک شرکت سهامی عام، زمانی که سهمشان  یک اصلاح بسیار طولانی و قیمتی داشته است، وارد عمل شود و نشانه هایی از حیات خود را نشان دهد. زیرا اعضای هیات مدیره مدیون سهام داران خرد هستند و باید حمایت کنند و حداقل بعد از بازگشایی بدون دامنه اجازه ندهند سهم ها صف فروش شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید