گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام؛

ماندگاری بورس تهران در نیمه کانال 1.1 میلیونی

کدخبر: ۴۱۹۳۰۵
معاملات امروز دو نیمه متفاوت داشت، در 90 دقیقه ابتدایی شاخص بورس رشد کرد و در دو ساعت پایانی به همان میزان نزول کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 44 واحد نزول کرد و در سطح یک میلیون و 150 هزار واحد ماندگار شد.

بورس

روند نزولی شاخص هم وزن

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 90 دقیقه ابتدایی حدود 5 هزار واحد رشد کرد. سپس این روند تغییر کرد و شاخص در ادامه معاملات امروز روندی نزولی داشت. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 44 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 150 هزار و 159 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات با افت 2 هزار و 946 واحدی نسبت به روز گذشته در رقم 373 هزار و 374 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس 98 واحد پائین آمد و به رقم 17 هزار و 359 واحد رسید.

بورس

تداوم تشکیل صف خرید برای ولکار

شرکت لیزینگ کارآفرین (با نماد معاملاتی ولکار) با صف‌ خرید 103 میلیارد تومانی برای چهارمین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ولکار ، فتوسا (تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان) و توریل (توکا ریل) بیشترین صف خرید را داشت.

بیشترین صف فروش نیز به خزر (فنرسازی زر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 77 میلیارد تومانی داشت. پس از خزر، سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) بیشترین صف فروش را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه 44 درصد کاهش یافت و در رقم 158 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 10 درصد کاهش یافت و هزار و 722 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب رقم مازاد عرضه بازار به هزار و 632 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 54 روز کاری گذشته از 8 فروردین به این سو است.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 105 نماد رشد قیمت داشتند که 80 نماد بورسی و 25 نماد فرابورسی بودند. همچنین 304 نماد کاهش قیمت داشتند که 203 نماد بورسی و 101 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 23 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 66 درصد بازار افت قیمت داشتند.

افزایش خروج پول حقیقی 

روز سه‌شنبه برای ششمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 579 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز افزایش 342 درصدی داشته است.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان)  تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 114 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و خاهن (آهنگری تراکتورسازی ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

 لیدرهای بازار

امروز «سصفها»، «فملی» و «وامید» بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشتند و سه نماد «کگل»، «فولاد» و «فارس» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس غکورش صدرنشین است و خودرو و ولکار در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فگستر، فتوسا و زملارد پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه‌های استخراج زغال سنگ»، «لاستیک و پلاستیک» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» کاهش یافت.

همچنین اغلب نمادهای گروه‌های «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» (مثل شپنا، شتران و شبریز) و «سیمان، گچ و آهک» (مثل سکرد، سبزوا، سخاش، سصفها، سمازن و سبهان) افت قیمت داشتند. 

رشد ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 14 هزار و 987 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌گذشته 37 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 3 درصدی نسبت به روز دوشنبه به رقم 4 هزار و 82 میلیارد تومان رسید.

 شپنا و خودرو صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 266 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن خساپا و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شرکت ایران خودرو با تعداد یک میلیارد و 106 میلیون و 546 هزار و 626 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خگستر تعلق داشت. دو نماد خپارس و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید