باقیمانده سود سهام عدالت تا عید قربان واریز می‌شود؟

کدخبر: ۴۲۲۲۳۰
حرف و حدیث‌ها برای واریز بخش دوم سود سهام عدالت همچنان ادامه دار است. چندی قبل، وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام که قرار است تا قبل از عید قربان این سود به حساب مشمولان واریز می شود. با این حال در روزهای پایانی هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکت هایی که هنوز سود خود را واریز نکرده اند، هشدار داد.
باقیمانده سود سهام عدالت تا عید قربان واریز می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، تاکنون چندین بار از سوی مسئولان مربوطه زمان واریز بخش دوم سود سهام عدالت اعلام شده است اما تاکنون در هیچ یک از تاریخ‌های مطرح شده این واریزی انجام نشده است.

پیش از این اعلام کرده بودند که مابقی سود سهام عدالت تا عید فطر پرداخت خواهد شد که واریزی انجام نشد. چندی قبل نیز نیز فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر از پرداخت این واریزی همزمان با عید قربان داد: « به‌دنبال این نیستیم که فشاری را به شرکت‌های سرمایه‌پذیر وارد کنیم، همچنین به‌دنبال این هستیم تا زودتر این سود به حساب سهامداران پرداخت شود، بنابراین براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل از عید قربان پرداخت خواهد شد. »

سهام عدالت

بنابراین ، اگر این بار هم خلف وعده‌ای صورت نگیرد باید تا پایان تیر این سود برای واجدان شرایط واریز شود. اما نکته آن است که مسئولان این بخش، همچنان از واریز نشدن سود سهام عدالت از سوی برخی از شرکت های سهام عدالت خبر می دهند. موضوعی که می توانید واریز این سود، قبل از عید قربان را نیز با مشکل مواجه کند.

در گذشته سود سهام عدالت که مربوط به سال های ۹۵ تا ۹۷ بود در یک مرحله به حساب سهامداران واریز شده بود. اما واریز سود سال ۹۸ با مشکلاتی که روبرو بود قرار شد در دو مرحله پرداخت انجام شود. که مرحله اول آن در روزهای پایانی اسفند ۹۹ انجام شد اما پرداخت مرحله دوم همچنان بحث برانگیز باقی مانده است.

اواخر هفته گذشته، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بار دیگر، علت تاخیر در این پرداخت را عنوان کرد و گفت که به دلیل اینکه از ۳۶ شرکت بورسی سرمایه پذیر چند شرکت سودی به حساب سپرده گذاری مرکزی به منظور تجمیع مبالغ واریز نکرده‌اند : « در حال حاضر پیگیر واریز مابقی سود سهام عدالت هستیم و امیدواریم که تا پایان این هفته بتوانیم به جمع بندی برسیم. علت دیرکرد در واریز بخش دوم سود سهام عدالت به سبب آن است که از ۳۶ شرکت بورسی سرمایه پذیر چند شرکت سودی را فعلا به حساب سپرده گذاری مرکزی به منظور تجمیع مبالغ واریز نکردند، ما به آن‌ها تا پایان این هفته فرصت داده‌ایم تا همکاری لازم را انجام دهند، در غیر این صورت به طور قطع اسامی آن‌ها را منتشر خواهیم کرد.»

اواسط اردیبهشت ماه امسال هم هم از سوی حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی خبری مطرح شد و قرار شد نام شرکت هایی که سود سهام عدالت را به حساب این شرکت واریز نکرده‌اند، اعلام کنند اما این اتفاق نیز نیفتاد.  بعد از آن  شرکت سپرده گذاری مرکزی مطرح کرد که شرکت‌هایی که مشکل مالی دارند می‌توانند بخش دوم سود را در دو مرحله یکبار ۳۰ درصد و بار دیگر ۲۰ درصد آن را واریز کنند. البته این اتفاق هم رخ نداد.

حالا اگر اسامی شرکت هایی که سود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده اند، این بار هم اعلام نشد باید فرض را بر این موضوع بگذاریم که بخش دوم سود سهام عدالت تا عید قربان واریز خواهد شد. در غیر این صورت باید اسامی شرکت ها به زودی اعلام شود.

اکنون باید دید این هشدارها و فرصت‌هایی که به  شرکت‌های سهام عدالت  داده شده است چقدر در روند پرداخت سریع این واریزی‌ها موثر خواهد بود و آیا تا فرارسیدن عید قربان که حدود سه هفته به آن مانده است این پرداخت انجام می‌شود؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید