گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام در ابتدای هفته؛

بیشترین افت بورس تهران در 31 روز کاری گذشته

کدخبر: ۴۲۵۱۸۳
اقتصادنیوز: امروز 19 تیر 1400 شاخص‌ کل بورس پس از 3 روز کاری نزول کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس 11 هزار و 306 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 270 هزار واحد رسید.

بورس

بیشترین نزول تیرماه

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی حدود 5 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 11 هزار و 306 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 270 هزار و 729 واحد رسید. نزول 11 هزار واحدی بیشترین افت شاخص کل در 31 روز کاری گذشته از سوم خرداد ماه به این سو است.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات امروز نزول کرد و 96 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 392 هزار و 489 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 58 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 426 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 220 نماد رشد قیمت داشتند که 149 نماد بورسی و 71 نماد فرابورسی بودند. همچنین 233 نماد کاهش قیمت داشتند که 170 نماد بورسی و 63 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 47 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 50 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی

در روز شنبه پس از 3 روز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 154 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 37 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و افق (فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فارس»، «شستا» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند و سه نماد «رمپنا»، «پارس» و «مبین» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس ولکار صدرنشین است و برکت و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز لطیف، فتوسا و گدنا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه 35 درصد کاهش یافت و در رقم 226 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 7 درصد کاهش یافت و 623 میلیارد تومان شد. 

شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی رمپنا) با صف‌ خرید 43 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف ، نمادهای بمپنا (تولید برق عسلویه مپنا) و بورس (بورس اوراق بهادار تهران) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 56 میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند) و غدام (خوراک دام پارس) بیشترین صف فروش را داشتند.

افت ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 14 هزار و 866 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 25 درصد افزایش یافته است. 

 همچنین ارزش معاملات خرد با افت 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 625 میلیارد تومان رسید.

شپنا و کرمان صدرنشین بورس امروز

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 169 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، رمپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و برکت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد کاما و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز کرمان (سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان) با تعداد 617 میلیون و 845 هزار و 671 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. شفارس و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید