صعود بورس بر بال رشد نقدینگی؟

خدمت و خیانت نقدینگی به بورس

کدخبر: ۴۲۵۷۱۷
روز گذشته روند ورود پول حقیقی ادامه یافت و شاخص به کانال جدید قدم گذاشت. تحلیل‌گران درباره مزایا و مضرات تزریق نقدینگی به بورس دیدگاه‌های متفاوتی دارند.
خدمت و خیانت نقدینگی به بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز – سه‌شنبه 22 تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل برای دومین روز صعود کرد و با رشد 19 هزار و 75 واحدی به رقم یک میلیون و 304 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 3 هزار و 49 واحد بالا آمد و در رقم 400 هزار و 649 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 263 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 882 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 272 نماد رشد قیمت و 186 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 57 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 39 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های بورس کالای ایران (کالا)، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی (تکشا) و معدنی دماوند (کدما) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود (ثرود)، پالایش نفت شیراز (شراز) و داروسازی سبحان انکولوژی (دسانکو) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وسکرشا (سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمانشاه)، قشهد (شهد) و قلرست (قند لرستان) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت داروسازی تولید دارو (دتولید)، کشت و صنعت دشت خرم دره (زدشت) و صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه 241 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز یکشنبه افزایش 40 میلیارد تومانی داشته است.

پیش بینی بورس

کاهش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات دوشنبه 45 نماد صف فروش و 58 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز یکشنبه 24 درصد افت کرد و در رقم 300 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 10 درصد کاهش یافت و 571 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف‌ خرید 89 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، نمادهای وپارس (بانک پارسیان) و کاما (شرکت باما) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در اکوایران ببینید : بازارها در انتظار صعود تورم ؟

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 50 میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، غدام (خوراک دام پارس) و کمرجان (شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار) بیشترین صف فروش را داشتند.

بورس

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته شاخص‌ کل بورس توانست سقف مقاومت را بشکند و پس از 71 روز کاری به کانال 1.3 میلیونی برگردد. آخرین بار شاخص کل در تاریخ 10 فروردین در محدوده یک میلیون و 300 هزار واحد قرار داشت. این در حالی است که شاخص پیش از این نتوانسته بود از کانال یک میلیون و 280 هزار واحد بالاتر بیاید. ناظران و فعالان بازار مهم‌ترین علت رشد شاخص را ورود نقدینگی حقیقی به بورس می‌دانند. روز گذشته برای دومین روز متوالی شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 51 میلیارد تومان بود.

روند جریان ورود و خروج پول حقیقی به بازار سهام در 15 روز کاری تیرماه سال جاری نشان می‌دهد که در 4 روز خروج پول حقیقی و در 11 روز ورود پول حقیقی ثبت شده است.  در مجموع ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام در اولین ماه تابستان هزار و 521 میلیارد تومان است. بنابراین به طور میانگین روزانه 101 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بورس شده است. 

بنابراین برخی تحلیل‌‎گران معتقدند اگر روند ورود پول حقیقی به بورس ادامه یابد شاهد تداوم رشد شاخص‌های بازار خواهیم بود. گروهی از تحلیل‌گران روند ورود پول حقیقی در تیرماه را واکنش مثبت سهام داران به گزارش‌های مالی شرکت‌ها و شکل‌گیری انتظارات مثبت تلقی می‌کنند. 

در این میان گروهی دیگر از تحلیل‌گران ورود پول حقیقی به بورس را نشانه افزایش اعتماد سهام داران به بازار نمی‌دانند بلکه معتقدند علت تزریق پول حقیقی رشد نقدینگی در اقتصاد ایران است. این گروه از تحلیل‌گران نسبت به شکل‌گیری حباب در بازار سهام هشدار می‌دهند و آن را نشانه‌ای از در پیش بودن موج تورمی جدید می‌دانند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید