گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام؛

سقوط نمادهای پالایشی در روز خوب بورس

کدخبر: ۴۳۰۲۷۳
اقتصادنیوز: امروز 10 مرداد 1400 در روز صعود شاخص‌های بازار نمادهای پالایشی قرمزپوش شدند.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات دومین روز هفته شاخص کل بورس 8 هزار و 786 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 360 هزار واحد رسید.

بورس

صعود شاخص‌ها

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص بورس صعودی شد و شاخص کل در 2 ساعت ابتدایی 10 هزار واحد رشد کرد و در ر قم یک میلیون و 361 هزار واحد ایستاد. اما در نیم ساعت پایانی معاملات کمی نزول کرد و با رشد 8 هزار و 786 واحدی نسبت به دیروز به سطح یک میلیون و 360 هزار واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز با رشد هزار و 169 واحدی در سطح 402 هزار و 89 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 163 واحد رشد کرد و در سطح 19 هزار و 957 واحد قرار گرفت.

بورس

گروه سرخ‌پوش بورس

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» کاهش یافت. شاوان، شپنا، شبریز، شتران، شبهرن، شراز، ونفت، شنفت، شرانل و شپاس نمادهای قرمزپوش این گروه بودند.

 لیدرهای بازار

در معاملات دومین روز هفته نمادهای «میدکو»، «فارس» و «پارس» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. وغدیر، اخابر، وپارس، نوری و شاراک دیگر نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

همچنین سه نماد «شتران»، «وسرضوی» و «وتجارت» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و فملی و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز لطیف، گدنا و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 234 نماد رشد قیمت داشتند که 169 نماد بورسی و 65 نماد فرابورسی بودند. همچنین 234 نماد کاهش قیمت داشتند که 162 نماد بورسی و 72 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 50 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 50 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش ورود پول حقیقی

روز یکشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 45 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد که نسبت به روز شنبه 85 درصد کاهش یافته است. 

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام حتاید (تاید واتر خاورمیانه) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 65 میلیارد تومان بود. پس از حتاید، شاراک (پتروشیمی شازند اراک) و های‌وب (شرکت داده گستر عصر نوین) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 18 درصد افت کرد و در رقم 621 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 10 درصد افزایش یافت و 529 میلیارد تومان شد.

شرکت سپید ماکیان (با نماد معاملاتی سپید) با صف‌ خرید 245 میلیارد تومانی برای پنجمین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپید، نمادهای وهامون (شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا) و پترول (گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 65 میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) و کمرجان (بازرگانی و تولیدی مرجان کار) بیشترین صف فروش را داشتند.

 کاهش نقدشوندگی بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 842 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 4 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با افت 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 291 میلیارد تومان رسید.

فملی صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 161 میلیارد تومان بود.

پس از فملی، شاراک بیشترین ارزش معاملات را داشت و برکت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد کدماح و آریا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو (ایران خودرو) با تعداد 478 میلیون و 794 هزار و 976 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وتجارت تعلق داشت. کرمان و وپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید