فراز و نشیب بازار سهام در روز یکشنبه؛

ترمز بورس تهران کشیده شد

کدخبر: ۴۳۶۷۱۱
اقتصادنیوز: در معاملات امروز 7 شهریور ماه 1400 شاخص کل بورس تهران 2 هزار و 355 واحد نزول کرد و روند صعودی آن متوقف شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در روز پرنوسان بازار سهام شاخص کل بورس 2 هزار و 355 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 573 هزار واحد رسید.

بورس

فراز و فرود شاخص کل

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص بورس نزولی شد و شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی بیش از هزار واحد افت کرد. پس از آن شاخص صعودی شد و تا ساعت 11 به یک میلیون و 585 هزار واحد رسید.

در حالی که شاخص 10 هزار واحد رشد کرده بود بازگشایی نماد شبندر موجب رشد صف‌های فروش بازار شد و روند تغییرات شاخص رو به پائین تغییر جهت داد. در پایان معاملات شاخص با افت اندک 2 هزار و 355 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 573 هزار واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز با رشد 9 واحدی در سطح 467 هزار و 515 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 75 واحد رشد کرد و در سطح 22 هزار و 803 واحد قرار گرفت.

بورس

 لیدرهای بازار

روز یکشنبه نمادهای «کگل»، «فارس» و «وبملت» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند. 

همچنین سه نماد «میدکو»، «فولاد» و «فخوز» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز وهامون، دی و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 115 نماد رشد قیمت داشتند که 147 نماد بورسی و 68 نماد فرابورسی بودند. همچنین 262 نماد کاهش قیمت داشتند که 193 نماد بورسی و 69 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 30 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 68 درصد بازار افت قیمت داشتند.

افزایش خروج پول حقیقی

روز یکشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و 112 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 82 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و وبملت (شرکت بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل نماد کاوه (فولاد کاوه جنوب کیش) با 67 میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای غناب (روغن نباتی ناب) و کروی (توسعه معادن روی ایران) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

افزایش ارزش صف های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 64 درصد افت کرد و در رقم 585  میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 808 درصد افزایش یافت و 418 میلیارد تومان شد.

شرکت نفت سپاهان (شسپا) با صف‌ خرید 290 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شسپا، نمادهای مدیریت (سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور) و کرازی (کارخانجات تولید شیشه) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کمرجان (بازرگانی و تولیدی مرجان کار) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 50 میلیارد تومانی داشت.پس از کمرجان، خساپا (شرکت خودروسازی سایپا) و وبملت (بانک ملت) بیشترین صف فروش داشتند.

 افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 25  هزار و 533 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 30 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز 48 درصد افزایش یافت و به 6 هزار و 595 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 36 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 17 هزار و 393 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 6 ماه گذشته است. 

شستا و دی صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 355 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد برکت و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد یک میلیارد و 907 میلیون و 135 هزار و 832 سهم در صدر قرار گرفته است. خپارس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. خساپا و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید