گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام؛

بورس آنفارکتوس کرد/ فجهان رکورد زد

کدخبر: ۴۴۲۱۶۵
اقتصادنیوز:امروز 30شهریور 1400 برای پنجمین روز متوالی نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و شاخص کل به کانال 1.3 میلیونی سقوط کرد. نقش جریان نقدینگی مانند جریان خون در رگ‌‌‌های بازار است، بنابراین سقوط بازار در نتیجه تداوم خروج نقدینگی را می‌توان آنفارکتوس یا سکته قلبی بازار نامید.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز سه‌شنبه شاخص‌ کل بیش از 36 هزار واحد ریزش کرد و پس از یک ماه و نیم به کانال 1.3 میلیونی برگشت.

بورس

روز تغییر کانال‌های بازار سهام

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در 90 دقیقه ابتدایی بیش از 28 هزار واحد نزول کرد و وارد کانال 1.3 میلیونی شد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 36 هزار و 535 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 391 هزار و 238 واحد رسید.

شاخص کل پس از 31 روز کاری به کانال 1.3 میلیونی بازگشت. آخرین بار شاخص کل در روز 12 مرداد ماه در کانال 1.3 میلیونی قرار داشت.

روند تغییرات شاخص هم‌وزن نیز مشابه شاخص کل بود و در پایان معاملات با ریزش 11 هزار و 89 واحدی نسبت به روز گذشته در رقم 421 هزار و 521 واحد ایستاد.

 همچنین فرابورس هم یک کانال تنزل کرد و شاخص کل فرابورس  با 440 واحد ریزش به رقم 20 هزار و 725 واحد رسید. آخرین بار در 19 مرداد ماه شاخص فرابورس در کانال 20 هزار واحدی قرار داشت که 26 روز کاری از آن می‌گذرد.

بورس

افزایش ارزش صف های فروش پایانی 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 55 درصد تنزل کرد و در رقم 501 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 90 درصد افزایش یافت و 458 میلیارد تومان شد.

شرکت پارس فولاد سبزوار (فسبزوار) با صف‌ خرید 322 میلیارد تومانی برای چهارمین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فسبزوار، نمادهای اتکای (بیمه اتکایی ایرانیان) و توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به آپ (آسان پرداخت پرشین) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 70 میلیارد تومانی داشت. پس از آپ، مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری)  و کاما (شرکت باما) بیشترین صف فروش داشتند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 58 نماد رشد قیمت داشتند که 37 نماد بورسی و 21 نماد فرابورسی بودند. همچنین 443 نماد کاهش قیمت داشتند که 319 نماد بورسی و 124 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 11 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 88 درصد بازار افت قیمت داشتند.

پنجمین روز خروج پول حقیقی 

روز سه‌شنبه برای پنجمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و 246 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز دوشنبه افزایش 300 درصدی داشته است. به عبارت دیگر خروج پول حقیقی 4 برابر شده است.

در 5 روز اخیر در مجموع 3 هزار و 296 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده است. 

بازی زیرپوستی بورس؛در اکوایران ببینید:

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شکام (صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 182 میلیارد تومان بود. پس از شکام، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و فوکا (فولاد کاویان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فولاد»، «شستا» و «کگل» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «فسبزوار»، «کیمیاتک» و «امین» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «کگهر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فجهان»، «فرابورس» و «وسپهر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و فسبزوار و کیمیاتک در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، دی و وهامون پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 22 هزار و 4 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 142 درصد افزایش یافته است. 

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 38 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 384 میلیارد تومان رسید.

فجهان صدرنشین جدول معاملات 

امروز معاملات فجهان  (مجتمع جهان فولاد سیرجان) در ساعت 14 و 15 دقیقه پایان یافت و 600 هزار کد بورسی این نماد را معامله کردند. فجهان بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات بازار را به خود اختصاص داد.

امروز ارزش معاملات فجهان 875 میلیارد تومان بود و پس از فجهان، فرابورس بیشترین ارزش معاملات را داشت و لپارس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شکام و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز نماد فجهان با تعداد یک میلیارد  و 196 میلیون و 913 هزار و 907 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خودرو تعلق داشت. دو نماد کرمان و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید