گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام؛

توقف نزول شاخص بورس / هفتمین روز خروج سرمایه

کدخبر: ۴۵۰۱۵۱
اقتصادنیوز: امروز 4 آبان 1400 پس از 3 روز روند نزولی شاخص کل بورس متوقف شد اما شاخص هم وزن نزول 3 هزار واحدی داشت.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز سه‌شنبه 70 درصد نمادهای بازار سهام کاهش قیمت داشتند و برای هفتمین روز کاری متوالی نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد.

بورس

سقوط شاخص هم وزن

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از هزار واحد افت کرد اما پس از آن روند صعودی پیدا کرد و تا ساعت 10 به سطح یک میلیون و 384 هزار و 910 واحد رسید که بیشترین رقم معاملات امروز بود.

 در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 336 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 384 هزار و 469 واحد رسید.

اما شاخص هم‌وزن امروز روند نزولی داشت و در پایان معاملات با افت 3 هزار و 632 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 376 هزار و 526 واحد ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس  با 5 واحد افت به رقم 19 هزار و 671 واحد رسید.

بورس

رشد تقاضای حقوقی 

در روزی که اغلب نمادهای بازار سهام کاهش قیمت داشتند و شاخص هم‌وزن بیش از 3 هزار واحد افت کرد، افزایش تقاضای حقوقی در نمادهای بزرگی چون نوری، فولاد، کچاد و پارسان شاخص بورس را اندکی بالا کشید. در این نمادها سهم حقوقی‌ها از خریدها بیش از سهم آن‌ها از فروش‌ها بود.

افزایش ارزش صف‌های خرید پایانی 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 46 درصد رشد کرد و در رقم 286 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به دوشنبه 48 درصد کاهش یافت و 272 میلیارد تومان شد. 

نماد انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) با صف‌ خرید 138 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از انرژی3، نمادهای اتکای (بیمه اتکایی ایرانیان) و کالا (شرکت بورس کالای ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به نماد وسرضوی (شرکت سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 30 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، لپارس (شرکت پارس الکتریک) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف فروش داشتند.

 دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 137 نماد رشد قیمت داشتند که 99 نماد بورسی و 38 نماد فرابورسی بودند. همچنین 346 نماد کاهش قیمت داشتند که 242 نماد بورسی و 104 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 28 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 70 درصد بازار افت قیمت داشتند.

هفتمین روز خروج سهامداران حقیقی

روز سه‌شنبه برای هفتمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 452 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع 7 روز اخیر 3 هزار و 679 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وپارس (بانک پارسیان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 40 میلیارد تومان بود. پس از وپارس، شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) و شاراک (شرکت پتروشیمی شازند اراک) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای شاخص‌ساز بورس «شپدیس»، «نوری»، «فولاد»، «کچاد»، «پارسان»، «وغدیر»، «شتران»، «کالا»، «خراسان»، «فملی»، «اپال»، «بوعلی»، «خودرو»، «پارس»، «فاسمین»، «شبندر»، «شیراز» و «فخوز» بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

همچنین سه نماد «شفن»، «شخارک» و «وپارس» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «غصینو»، «دماوند» و «سمگا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «فرابورس» و «هرمز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فسبزوار صدرنشین است و شپنا و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، توسن و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

تداوم ریزش ارزش معاملات خرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 820 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 82 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز به هزار و 814 میلیارد تومان رسید که 26 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با افت 2 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 968 میلیارد تومان رسید. این کمترین رقم ارزش معاملات خرد در 83 روز کاری اخیر از 29 خرداد ماه تاکنون است.

 بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز شاراک (شرکت پتروشیمی شازند اراک) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 113 میلیارد تومان بود.

پس از شاراک، اتکای بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شفن و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز نماد وپارس (بانک پارسیان) با تعداد 321 میلیون و 21 هزار و 724 سهم در صدر قرار گرفته است. کرمان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خودرو تعلق داشت. دو نماد خساپا و فاذر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید