گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

بازگشت مجدد حقیقی ها به بورس تهران

کدخبر: ۴۵۲۰۷۳
اقتصادنیوز: معاملات امروز 12 آبان 1400 با تداوم مسیر صعودی شاخص، شاهد تغییر مسیر خروج پول حقیقی ها به بازار سهام بود.
بازگشت مجدد حقیقی ها به بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران در روز پایانی هفته با 22 هزار واحد رشد معادل (1.62 درصد) به 1.398 میلیون واحد رسید و در آستانه ورود به کانال 1.4 میلیون واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با 7.7 هزار واحد رشد معادل (2.11 درصد) به نقطه 374.3 هزار واحد رسید. مسیر شاخص در روز پایانی هفته به مثابه سه روز گذشته صعودی بود تا دوباره از روز شنبه هفته آینده برای چهارمین بار در سه ماه گذشته آماده بازگشت به کانال 1.4 میلیون باشد.

ارزش کل معاملات بازار سهام (بورس و فرابورس) 6.4 هزار میلیارد تومان برآورد شد که از میزان نزدیک 4.6 هزار میلیارد تومان برای معاملات خُرد سهام باشد. میانگین هفتگی ارزش معاملات 19.6 میلیارد تومان و میانگین هفتگی ارزش معاملات خُرد نیز 4.1 میلیارد تومان برآورد شد.

در این روز فولاد، کچاد، شپدیس، پارسان و فملی بیشترین تاثیر را در حرکت رو به جلوی شاخص به ثبت رساندند. این در حالی است که در فرابورس نیز کگهر، آریا و هرمز بیشترین تاثیر را در رشد روبه جلوی شاخص کل فرابورس به ثبت رساندند.

تراز پول حقیقی ها بالاخره مثبت شد

تراز پول حقیقی  در بازار سهام امروز بالاخره مثبت و 101.6 میلیارد تومان برآورد شد. تراز پول حقیقی در صندوق های با درآمد ثابت اما منفی و 97.7 میلیارد تومان ارزیابی شد. نکته مهم بازار اینجاست که اعداد امروز در تراز پول حقیقی و تراز سرانه حقیقی هر چند بعد از یکی دو هفته بهتر شده اند ولی همچان اندک و قابل اتکا نیستند. فاکتور مهم در حال حاضر ارزش معاملات خُرد است که فقط 20 درصد نسبت به دیروز رشد کرد و به نزدیک 4.6 هزار میلیارد تومان رسید.

سرانه معامله به نفع خریداران شد

سرانه معامله حقیقی ها به نفع خریداران دنبال شد؛ به طوریکه سرانه خرید حقیقی ها 19.9 میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی ها 14.3 میلیون تومان بود. ارزش اولیه صفوف خرید در حالی 787.8 میلیارد تومان بود که در پایان معاملات امروز با سیر صعودی به 1128.9 میلیارد تومان رسید. ارزش اولیه صف های فروش هم از 391.8 میلیارد تومان به 403.4 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ورود/ خروج پول ها

در معاملات امروز بیشترین ورود حقیقی ها برای نمادهای شپدیس (با 40.4 میلیارد تومان)، سمگا (با 40 میلیارد تومان)، وصنعت (با 39 میلیارد تومان)، اتکای (با 35.9 میلیارد تومان) و کرماشا (9.3 میلیارد تومان) بود. بیشترین خروج حقیقی ها نیز برای فملی (با 12.9 میلیارد تومان)، فجهان (10.6 میلیارد تومان)، کوثر (با 9.4 میلیارد تومان)، وزمین (9.4 میلیارد تومان) و غصینو (6.8 میلیارد تومان) به ثبت رسید.

در هفته 33ام سال؛ اشخاص حقیقی بیشترین ورود پول را در نماد تفارس داشتند. خروج پول حقیقی نیز بیش از بقیه در نماد فملی اتفاق افتاد. تراز کلی پول در این هفته در عدد منفی 2360.1 میلیارد تومان بسته شد. علی رغم خروج پول، روند شاخص مثبت بود. نسبت حجم به شناوری برای دو نماد تابا با 19.6 درصد و ولقمان با 15 درصد بود.

بیشترین افزایش قیمت

بیشترین بازدهی برای نمادهای انرژی، شفا با 5 درصد افزایش قیمت بود. بیشترین کاهش قیمت نیز برای نمادهای ولملت با 4 درصد و بالبر با 3.75 درصد بود.در فرابورس هم پیزد با 5 درصد افزاشی قیمت بیشترین بازدهی را به ثبت رساند. بیشترین کاهش قیمت در فرابورس هم برای نمادهای وگستر با 3.1 درصد و شتوکا با 2.03 درصد بود.

بیشترین کاهش ارزش بازاری سهم ها

بیشترین حجم معاملات در بورس هم برای نمادهای خودرویی خودرو، خساپا و خبهمن بود.در فرابورس هم بیشترین حجم معاملات برای تک سهم ها مانند کرمان، ذوب و سمگا بود. کاهش ارزش بازاری بورس نیز برای انرژی و لپارس بود. کاهش ارزش بازاری فرابورس هم برای زاگرس و حآفرین بود.

 

  • 159
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید