گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

پول های آمده از بورس خارج شدند

کدخبر: ۴۵۲۹۵۱
اقتصادنیوز: در معاملات چالشی یکشنبه 16 آبان 1400 حقیقی ها پول هایی را که به بورس آورده بودند، دوباره از بازار خارج کردند.
پول های آمده از بورس خارج شدند

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات امروز بازار سهام شاخص کل بورس با کاهش 9.6 هزار واحدی (معادل 0.67 درصد) در نقطه 1.430 میلیون واحدی ایستاد و شاخص کل هم وزن نیز با افت 1.5 هزار واحدی (0.4 درصد) در نقطه 384.6 هزار واحدی ایستاد. اگرچه افت شاخص سازها بیشتر از نمادهای کوچک بود. اما در معاملات امروز در وضعیت رفت و برگشتی قرار داشت و در پایان اما شاخص قرمز رنگ شد.

فولاد، شستا، فارس، فملی، کچاد و پارس هم جزو نمادهایی بودند که اثر کاهشی بر شاخص کل بورس داشتند. شاخص کل فرابورس هم با 128 واحد کاهش به 20.2 هزار واحد رسید. زاگرس، آریا، فجهان، صبا و ذوب نمادهایی بودند که شاخص کل فرابورس را با کاهش مواجه کردند.

ارزش کل معاملات امروز در سی روز اخیر بیشترین رقم بود و 11.1 هزار میلیارد تومان برآورد شد. این درحالی بود که به همان نسبت ارزش معاملات خُرد سهام نیز 7.3 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

البته امروز خروج پول اشخاص حقیقی از صندوقهای درآمدثابت متوقف و بخش عمده از پولی که دو روز گذشته وارد بازار شده بود، امروز خارج شد. براین اساس 494.5 میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار سهام خارج و 9.2 میلیارد تومان پول حقیقی ها به صندوق های با درآمد ثابت وارد شد.

صف های فروش چگونه قوت گرفتند؟

سرانه خرید حقیقی ها هم 16.6 میلیارد تومان و سرانه فروش حقیقی ها هم 15.3 میلیارد تومان بود و گرچه سرانه معامله حقیقی ها به نفع خریداران بود بازی در پایان به نفع فروشندگان بود. ارزش اولیه صف های خرید 1921 میلیارد تومان و ارزش صف های فروش 226.8 میلیارد تومان بود اما در پایان این وضعیت در شرایط بسیار متغییری به نفع فروشندگان به پایان رسید و براین اساس ارزش صف های خرید به عدد 429.8 میلیارد تومان تقلیل یافت و ارزش صف های فروش به 442.9 میلیارد تومان رشد کرد.

اکرچه در ساعت پایانی بسیاری از صف های فروش جمع شد اما نوسان بالای معاملات امروز نشان داد خریداران در یک وضعیت شکننده و ناپایدار هر چه را در دو روز گذشته وارد بازار کرده بودند به یکباره از بازار خارج کردند.

فولاد با 62.5 میلیارد تومان، فملی با 32.8 میلیارد تومان، شپنا با 27.3 میلیارد تومان، غصینو با 22.3 میلیارد تومان و شستا با 21.9 میلیارد تومان بیشترین خروجی پول حقیقی ها را به ثبت رساندند، این درحالی بود که دو خودروساز؛ خساپا با 17.1 میلیارد تومان و خودرو با 15.7 میلیارد تومان بیشترین پول حقیقی ها را وارد بازار کردند. البته رمپنا، دارایکم و خبهمن هم جزو دیگر نمادهایی بودند که با ورود پول حقیقی ها در بازار همراه شدند.

غبهنوش و خاذین پربازده ترین نمادهای در معاملات امروز بورس بودند و دیران و انرژی (1) هم زیاده ترین سهم ها در معاملات امروز بورس بودند. در فرابورس هم سمگا با 5 درصد بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رساند. این در حالی است که وگستر هم با بیشترین کاهش قیمت روبه رو شدند.

نمادی که بیشترین حجم به شناوری داشت

بیشترین حجم معاملات امروز در بورس برای چهار خودروساز، ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و گروه بهمن بود. در فرابورس هم بیشترین حجم معاملات هم برای کرمان بود. بیشترین کاهش ارزش بازاری هم برای فولاد، شستا، فارس و فملی چهار شاخص سازی بودند که بیشترین اثر را در کاهش شاخص کل هم داشتند. در فرابورس هم بیشترین کاهش ارزشی بازار برای زاگرس، آریا، فجهان، صبا و ذوب آهن بود که آن هم بیشترین فشار و اثر را در کاهش ارزش شاخص کل فرابورس داشتند. ولقمان هم با 11.1 درصد بیشترین نسبت حجم به شناوری را در معاملات امروز بازار سهام به ثبت رساند.

  • 11
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید