نقشه بازار سهام چهارشنبه 17 آذر 1400

سیگنال های مثبت در بازار سهام/ حرکت روبه جلو شاخص بورس

کدخبر: ۴۶۰۳۴۸
اگرچه سیگنال های مثبت از معاملات امروز بازار سهام ارسال شد اما باید منتظر معاملات در هفته آینده بود.
سیگنال های مثبت در بازار سهام/ حرکت روبه جلو شاخص بورس

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه، 17 آذر 1400، شاخص کل بورس پایتخت با صعود 11 هزار و 349 واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و 349 هزار واحد رسید. افزایش 11 هزار واحدی بیشترین میزان رشد شاخص در 12 روز کاری اخیر است.

شاخص هم وزن نیز رشد کرد و با افزایش 2 هزار و 444 واحدی در سطح 363 هزار و 586 واحدی ایستاد.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 73 واحد بالا آمد و در سطح 19 هزار و 176 واحد قرار گرفت.

تداوم خروج پول حقیقی در بورس

امروز برای دهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 99 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 63 درصد کاهش یافته است.

 در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 17 میلیارد تومان بود. پس از یبپاس، وپست (پست بانک ایران) و فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام کدامند

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» افزایش یافت. افزایش قیمت خودرو موجب رشد قیمت سهام شرکت‌های خودرویی شد، به طوری که قیمت سهام نماد خودرو (ایران خودرو) 7 درصد و قیمت سهام خساپا (سایپا) 4 درصد افزایش یافت. خبهمن، ورنا، خزامیا و خگستر نیز از دیگر نمادهای سبزپوش خودرویی بودند. 

همچنین امروز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «خودرو» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و «کگل»، «شفن» و «وکار» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «شگویا» و «سمگا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «وهور» و «توسن» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رشد ارزش معاملات در بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 62 درصدی به رقم 9 هزار و 960 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 856 میلیارد تومان بود که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 310 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در هفته اخیر است.

ارزش معاملات خرد 33 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

افزایش ارزش صف‌های خرید در بورس

در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 3 درصد کاهش یافت و 125 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 733 درصد رشد کرد و در رقم 126 میلیارد تومان ایستاد.

نماد سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) با صف‌ خرید 75 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سمگا، نمادهای کالا (شرکت بورس کالای ایران) و شتوکا (شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 30 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

  • 26
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید