خلاصه عملکرد بازار سهام یکشنبه 12 دی 1400

اتفاقی در بورس تهران نیفتاد؛ تغییر جهت شاخص!

کدخبر: ۴۶۶۳۶۰
اقتصادنیوز: امروز 12 دی ماه 1400 در معاملات بورس تهران عملا اتفاق خاصی نیفتاد و جهت شاخص ها تغییر کرد.
اتفاقی در بورس تهران نیفتاد؛ تغییر جهت شاخص!

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات امروز بازار سهام عملاً تغییر خاصی اتفاق نیفتاد، فقط جهت شاخص تغییر کرد؛ به‌این ترتیب شاخص کل بورس با افزایش  واحدی (معادل 0.02 درصد) در محدوده 1.379 میلیون واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 53 واحدی (معادل 0.01 درصد) در نقطه 365.522 هزار واحد ایستاد. فملی، فولاد، شبندر و کچاد جزو نمادهایی بودند که توانستند در جدال میان عرضه و تقاضا، جهت شاخص را نسبت به روز قبل تغییر دهند.

در فرابورس شاخص کل فرابورس با افت 2 واحدی در محدوده 18.6 هزار واحد قرمز رنگ باقی ماند. شگویا، زاگرس، هرمز، بپاس و حآفرین نمادهایی بودند که اجازه ندادند رنگ شاخص کل فرابورس سبز شود.

روز کم رمق حقیقی ها در بورس

ارزش کل معاملات بازار سهام بیش از 4 هزار میلیارد تومان بود که سهم ارزش معاملات خرد سهام 2.39 هزار میلیارد تومان برآورد شد. این میزان از ارزش معاملات خرد در 7 ماه اخیر جزو دومین کم ارزش ترین معاملات خرد در بازار بوده است. 

تراز پول حقیقی ها هم امروز متفاوت بود؛ حقیقی ها 214.7 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که البته نسبت به معاملات روز شنبه از شیب و شدت کمتری برخوردار بود. حقیقی ها البته در سوی دیگر 77.4 میلیارد تومان به صندوق های با درآمد ثابت پول وارد کردند. 

حقیقی ها در نماد حآفرین 28.6 میلیارد تومان و در نماد گنگین 5.1 میلیارد تومان و در غزر 3.8 میلیارد تومان پول وارد بازار سهام کردند. این در حالی بود که در استراتژی فروش حقیقی ها، آنان 16.8 میلیارد تومان از نماد فملی، 8.3 میلیارد تومان از نماد پالایش، 7.9 میلیارد تومان از سفارس، 7.7 میلیارد تومان از فولاد و 7.3 میلیارد تومان از فخوز خارج کردند. 

حقوقی ها هم در معاملات امروز، در نمادهای وبصادر وتجارت، ملت، فملی و خودرو بیشترین موقعیت خرید ایجاد کردند اما بیشترین موقعیت های فروش را در حق تقدم ها و صندوق ها تشکیل دادند.

خریداران در بورس عقب کشیدند

سرانه معامله حقیقی ها هم متفاوت بود؛ در حالی که سرانه خرید حقیقی 11.5 میلیون تومان برآورد شد که سرانه فروش حقیقی ها با برتری نسبی 13.2 میلیون تومان بود.

ارزش صف های خرید هم از 447 میلیارد تومان در ابتدای معاملات به 143.5 میلیارد تومان در پایان معاملات رسید. ارزش صف های فروش نیز از 412.3 میلیارد تومان در ابتدای معاملات به 494.4 میلیارد تومان در پایان معاملات رسید. اگرچه تعداد نمادهای دارای صف خرید (62 نماد) نسبت به تعداد نمادهای دارای فروش (75 نماد) در یک وضعیت نسبتا برابری به سر بردند اما وضعیت ارزش صف های فروش نسبت به ارزش صف های خرید متفاوت بود؛ صف های خرید از همان ابتدای معاملات شروع به کاهش ارزش کرد؛ به طوریکه ارزش های صف های فروش بدون تغییر خاصی در پایان معاملات نزدیک 4 برابر ارزش صف های خرید شد.

سهم هایی که در بورس و فرابورس سود دادند

بیشترین نسبت حجم به شناوری نیز برای نماد حآفرین با 22.5 درصد بود. بازدهی در نماد مزبور منفی 1.83 درصد بود. این در حالی بود که در معاملات امروز 1.94 میلیون سهم در موقعیت خرید قرار داشتند.

بیشترین افزایش قیمت در بورس را غاذر با 4.84 درصد به ثبت رساند. همسو با بیشترین افزایش قیمت، دیران با 4.84 درصد شاهد بیشترین کاهش قیمت بود. همچنین بیشترین حجم معاملات برای نمادهای خودرویی (خودرو، خپارس، خساپا، خگستر) و نماد بانکی وتجارت بود. بیشترین کاهش ارزش بازار هم برای نمادهای فخوز، شپدیس، پارس، خودرو و وبملت و جم و شیران بود.

برترین گروه های صنعت (از لحاظ ارزش معاملات) در معاملات امروز بورس هم به ترتیب برای خودرو، فلزات اساسی، شیمیایی، فرآورده های نفتی، کانه فلزی و صنایع غذایی (به جز قندی) و بانک ها بود.

بیشترین بازدهی در فرابورس را هم برای نماد زدشت با 4.73 به ثبت رساند. بیشترین کاهش قیمت هم برای تاپکیش با 4.84 درصد بود. بیشترین حجم معاملات در فرابورس برای نمادهای حآفرین و گکوثر بود. این در حالی بود که بیشترین کاهش ارزش بازار برای شگویا، زاگرس، هرمز، بپاس، حآفرین و اتکای بود. 

  • 3
  • 5
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید