خلاصه عملکرد بازار سهام یکشنبه 10 بهمن 1400

رشد 2 درصدی شاخص بورس تهران/ حقیقی ها دوباره ساز رفتن زدند

کدخبر: ۴۷۲۷۷۷
اقتصادنیوز: امروز 10 بهمن 1400 معاملات بازار سهام اگرچه شاهد تکرار رشد دو درصدی شاخص کل بورس بود اما تفاوت عمده ای با روز گذشته داشت.
رشد 2 درصدی شاخص بورس تهران/ حقیقی ها دوباره ساز رفتن زدند

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام در روز دوم هفته اگرچه با مسیر روبه جلوی شاخص کل بورس روبه رو بود اما شاخص های عملکردی بازار سهام دوباره تغییر فاز دادند. شاخص کل بورس در معاملات امروز با 25.5 هزار واحد افزایش (معادل 2.03 د رصد)  در نقطه 1.284 میلیون واحد ایستاد.

شاخص کل هم وزن بورس نیز با 2.6 هزار واحد (معادل 0.81  درصد) افزایش در نقطه 327.7 هزار واحد ایستاد. تغییرات ماهانه شاخص ها نشان میدهد در اکثر مواقع رشد شاخص کل بیشتر از شاخص هموزن بوده یا افت هموزن بیشتر از شاخص کل بوده است.

کچاد، فارس، فولاد، فملی و کگل جزو نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. شاخص کل فرابورس هم با 173.4 واحد افزایش در نقطه 17.5 هزار واحد ایستاد. آریا، زاگرس، شگویا، شاوان و بپاس نیز جزو نمادهایی بودند که شاخص کل فرابورس را صعودی کردند. 

ارزش معاملات بازار سهام 6.05 هزار میلیارد تومان برآورد شد که سهم ارزش معاملات خرد سهام 4.29 هزار میلیارد تومان برآورد شد. ارزش معاملات خرد امروز به حدود 4300 میلیارد تومان رسید که در هفته های اخیر بی سابقه بوده است.

حقیقی ها دوباره از بورس و فرابورس خارج شدند

البته در کنار شاخص های مثبتی که امروز بازار سهام به ثبت رساند، ورود پول اشخاص حقیقی یک روز بیشتر دوام نیاورد و امروز و در دومین روز حمایت از شاخص کل شاهد خروج پول اشخاص حقیقی بودیم. بدین ترتیب حقیقی ها 182.4 میلیارد تومان از بازار سهام و 105.4 میلیارد تومان نیز از صندوق های با درآمد ثابت خارج کردند. 

بیشترین ورودی پول حقیقی ها در بازار سهام برای نماد نوری با 60 میلیارد تومان بود. شاوان با 30.9 میلیارد تومان، شتران با 21.8 میلیارد تومان، شپدیس با 18.8 میلیار تومان و تپمپی با 8.1 میلیارد تومان نیز شاهد بیشترین ورودی پول حقیقی ها بود. البته حقیقی ها 50.5 میلیارد تومان از نماد فولاد پول خارج کردند. حقیقی ها همچنین در نمادهای شپنا با 27.5 میلیارد تومان، فملی با 16.3 میلیارد تومان، میدکو با 15.4 میلیارد تومان و غبشهر با 14.5 میلیار تومان بیشترین پول‌هایشان را از بازار خارج کردند. 

حقوقی ها هم در نمادهای خودرو، شبندر، خساپا، کچاد و وسکاب بیشترین موقعیت خرید و در نمادهای فولاد، وبصادر و پترول بیشترین موقعیت فروش ایجاد کردند. 

صف های خرید و فروش در بورس و فرابورس برابر شد

سرانه معامله حقیقی ها هم در معاملات امروز بازار سهام به نفع فروشندگان بود؛ سرانه خرید حقیقی ها 14.7 میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی ها نیز 15.6 میلیون تومان بود. تراز سرانه معاملات 0.9 میلیون تومان به نفع فروشندگان بود.

ارزش صف های خرید از 1561.3 میلیارد تومان به 340.5 میلیارد تومان رسید. ارزش صف های فروش نیز از 280.7 میلیار تومان به 366.6 میلیارد تومان رسید. ارزش صف های خرید و فروش در پایان معاملات امروز به شرایط برابری رسید. این درحالی بود که در ابتدای معاملات صف های خرید بیش از 7 برابر صف های فروش بودند. تعداد نمادهای دارای صف خرید (87 نماد) در برابر نمادهای دارای صف فروش (103 نماد) نیز در شرایط متعادلی دنبال شد. 

نمادی که در بورس سیگنال منفی داد

بیشترین افزایش قیمت در بورس برای نماد کچاد با 7.17 درصد بعد از بازگشایی بود. شتران در بورس هم با بیشترین بازدهی 5 درصدی روبه رو بود. البته غکوروش با 4.94 درصد شاهد بیشترین کاهش قیمت بود. بیشترین حجم معاملات هم در معاملات امروز بورس برای نمادهای خودرویی (خودرو، خساپا و خپارس) و نمادهای پالایشی (شبندر و شپنا) و نماد فولاد بود. بیشترین کاهش ارزش بازار هم برای نمادهای غکوروش، غبشهر، اخابر، قرن و پاکشو بود.برترین گروه های صنعت در بورس برای فرآورده نفتی، فلزات اساسی، شیمیایی و خودرویی ها بود.

در فرابورس هم بیشترین بازدهی و افزایش قیمت برای زاگرس با 5 درصد بود. بیشترین کاهش قیمت هم برای نماد بهپاک با 4.71 درصد بود. بیشترین حجم معاملات هم برای نمادهای تجلی، کرمان و سمگا بود.

بیشترین نسبت حجم به شناوری نیز برای بکاب با 11.1 درصد بود. صنایع جوشکاب یزد امروز در معاملات بازار دوم بورس با 4.99 درصد شاهد تشکیل صف های فروش بود.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید