در انتظار یک روز سبز در بازار سهام

قدرت نمایی نمادهای بزرگ بورس /پیش بینی نوسانات بازار سهام

کدخبر: ۴۹۳۳۹۶
اقتصادنیوز: رشد یکسان شاخص کل و شاخص هم وزن نشان دهنده توجه دوباره معامله گران به نمادهای بزرگ است. تا هفته گذشته، نمادهای کوچک بیشتر از نمادهای شاخص ساز مورد توجه قرار می گرفتند.
قدرت نمایی نمادهای بزرگ بورس /پیش بینی نوسانات بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، بالاخره معامله گران به سمت نمادهای بزرگ هم تمایل پیدا کردند. مدتی بود که نمادهای کوچک رشد بهتری داشتند و به دلیل نزدیک شدن شاخص هم وزن به محدوده مقاومتی، حالا نمادهای کوچک کم کم جذابیت خود را از دست می دهند و نمادهای بزرگ مورد توجه قرار می گیرند.

روز گذشته نمادهای پالایشی که اکثر آن ها از نمادهای بزرگ محسوب می شوند، نقش زیادی در رشد شاخص کل داشتند. پتروشیمی ها هم وضعیت خوبی داشتند و درصورت ادامه دار شدن رشد نمادهای این دو گروه، می توان رشدی دوباره برای شاخص کل بورس متصور شد.

رشد قابل توجه ارزش معاملات خرد

دیروز در حالی ارزش معاملات خرد بازار سهام 6503 میلیارد تومان ثبت شد که میانگین سه روزه آن، 5510 میلیارد تومان بوده است. رشد چشمگیر ارزش معاملات خرد، اتفاقی امیدوارکننده در جهت رشد بازار است.

شاخص قدرت خریداران حقیقی هم عدد 1.23 ثبت شده که رقم نسبتا خوبی است. در بازار دیروز، هر کد حقیقی به طور میانگین 21.1 میلیون تومان خرید انجام داده و 17.1 میلیون تومان هم فروش به ازای هر کد حقیقی ثبت شده است. قدرت بیشتر خریداران، نکته ای است که ترس را از بازار دور کرده و این امید را ایجاد می کند که فعلا رشد بورس ادامه خواهد داشت.

در شرایطی که دیروز 165 نماد صف خرید داشته اند و تنها 21 نماد صف فروش بوده اند، می توان خیالی آسوده بابت سبز بودن بازار امروز داشت. البته این به شرطی است که اخبار سیاسی باعث متحول شدن فضای معاملات نشود.

افزایش 124 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی در معاملات روز گذشته هم موضوعی است که نوید یک بازار سبز در معاملات امروز را می دهد.

در انتظار بازاری سبز

با در نظر گرفتن تمام این موارد، می توان به شروع سبز بازار در معاملات امروز امیدوار بود. البته فروشندگان در روزهای گذشته نشان داده اند با کسب بازدهی مورد نظر خود، به سرعت شناسایی سود می کنند که این موضوع باعث ایجاد فشار فروش در برخی صنایع می شود.

اما موضوعی که بیش از همه در ذهن معامله گران مرور می شود، نزدیک شدن به محدوده مقاومتی یک میلیون و 580 هزار واحد است که طبیعی است در آن محدوده فشار فروش کمی افزایش داشته باشد تا بازار برای شکستن این مقاومت، نفسی تازه کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید