قدرت خریداران حقیقی کمتر شد

خودرویی‌ها بورس را نجات می دهند؟/پیش بینی بازار سهام امروز

کدخبر: ۴۹۸۳۳۴
اقتصادنیوز: تحرکات نمادهای خودرویی در آخرین دقایق معاملات روز گذشته، سهامداران را به بازگشت بازار به مدار صعودی امیدوار کرده است.
خودرویی‌ها بورس را نجات می دهند؟/پیش بینی بازار سهام امروز

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در معاملات روز گذشته هم رنگ قرمز داشت و شاخص ها با افت مواجه شدند. افت روز گذشته شاخص کل بیش از یک درصد بود که در سال 1401، چنین افتی کم تعداد بوده است و افت دیروز را می توان یکی از بزرگ ترین افت های شاخص کل در سال جاری دانست.

تحرک در نمادهای خودرویی

با این حال در دقایق پایانی بازار روز گذشته تحرکاتی در نمادهای خودرویی دیده شد که تا حدودی امید را به بازار برگرداند. بی شک اگر تحرکات مثبت خودرویی ها در معاملات روز گذشته نبود، حالا با درصد بالایی می شد منفی بودن بازار امروز را پیش بینی کرد اما حالا که خودرویی ها حرکتی رو به بالا داشته اند، ممکن است جو مثبت این گروه باعث ایجاد تحرکات مثبت در تمام بازار شود.

در شرایطی که شاخص کل یک محدوده حمایتی را از دست داده، طبیعی است که فشار فروش در کل بازار مشاهده شود و امروز هم نمادها با افت قیمت مواجه شوند، اما باید دید آیا نمادهای خودرویی می توانند به سمت بالا برگردند که بازار هم متاثر از این نمادها وضعیت بهتری پیدا کند یا نه؟

قدرت حقیقی ها دوباره کم شد

دیروز وضعیت کل بورس بد بود. شاخص ها همگی افت کردند و پارامترهای مهمی که مورد استفاده تحلیلگران قرار می گیرند هم منفی بودند.

شاخص قدرت خریداران حقیقی از عدد 0.89 در روز شنبه، به عدد 0.81 در روز یکشنبه رسید که نشان دهنده ضعیف تر شدن خریدارن حقیقی است. از طرفی حقیقی ها دیروز 646 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که این سیگنالی منفی به معامله گران است و نشان از ناامیدی آن ها به وضعیت بورس دارد.

کاهش صفوف فروش

البته در بررسی تعداد نمادهای منفی و مثبت و همچنین تعداد صفوف خرید و فروش، تحرکات مثبتی در کلیت بازار دیده می شود که این تحرکات مثبت، به دلیل رشد دقایق پایانی نمادهای خودرویی بود. در هر صورت، دیروز تعداد صفوف خرید نسبت به روز شنبه افزایش چشمگیری نداشت اما صفوف فروش به میزان قابل توجهی کم شد.

همچنین تعداد نمادهای منفی نیز نسبت به تعداد نمادهای منفی روز شنبه کاهش داشتند که این موضوع نشان دهنده احتمال برگشت برخی از نمادهاست.

امیدوار به مثبت شدن گروه خودرو

در چنین شرایطی برای بازار امروز می توان انتظار کاهش فشار فروش نسبت به روز گذشته را داشت و درصورتی که قدرت خرید در نمادهای خودرویی بالا بماند و این نمادها در دامنه های مثبت معامله شوند، جو مثبت این گروه به کلیت بازار سرایت خواهد کرد و می توان انتظار داشت که در نیمه دوم معاملات، بازار متعادل و نسبتا رو به بالایی را شاهد باشیم.

اما درصورتی که موج تقاضای ایجاد شده در گروه خودرویی یک موج ناپایدار و موقت باشد، احتمالا مجددا فشار فروش شدت می گیرد و شاهد افت شاخص ها خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید