بررسی معاملات بازار سهام هفته اخیر؛

رشد شاخص‌های بورس همزمان با خروج پول حقیقی‌ها

کدخبر: ۵۰۲۲۲۳
شاخص های بورس در مجموع معاملات این هفته صعود کردند اما در آخرین روز معاملات، شاهد افت آن ها بودیم.
رشد شاخص‌های بورس همزمان با خروج پول حقیقی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام این هفته رشد کرد. شاخص ها در هفته جاری صعودی بودند و شاخص کل در 5 روز معاملاتی بیش از 44 هزار واحد معادل 2.9 درصد بالا رفت. شاخص هم وزن اما نسبت به شاخص کل رشد کمتری داشت و با 7500 واحد رشد، 1.79 درصد افزایش یافت.

شاخص فرابورس هم در معاملات این هفته 403 واحد رشد کرد که معادل 1.93 درصد است.

با وجود رشد شاخص ها در معاملات این هفته، در آخرین روز معاملاتی هر سه شاخص مذکور منفی بودند و افت کردند که اگر افت چهارشنبه نبود، میزان رشد شاخص ها عدد بزرگ تری می شد.

سیکل نوسانی ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات خرد در سه روز ابتدایی این هفته صعودی بود اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه کاهش یافت.

در روز شنبه 3450 میلیارد تومان معامله انجام شد که نسبت به چهارشنبه هفته گذشته رشد داشت. یکشنبه ارزش معاملات به بیش از 4100 میلیارد تومان رسید و در روز دوشنبه بیش از 5200 میلیارد تومان معامله انجام شد.

اما در روز سه شنبه ارزش معاملات به 4700 میلیارد تومان کاهش یافت و در نهایت در روز چهارشنبه 3330 میلیارد تومان معامله انجام شد که این روز، در سال 1401 یکی از کم معامله ترین روزهاست.

4 روز خروج پول حقیقی

در 5 روز معاملاتی این هفته، تنها یک روز ورود پول حقیقی به ثبت رسید. تنها در روز دوشنبه بود که حقیقی ها بیش از 300 میلیارد تومان نقدینگی به بورس تزریق کردند. در مابقی روزها، حقیقی ها هر روز خروج پول داشتند که بزرگ ترین آن در روز شنبه با بیش از 440 میلیارد تومان بود.

در هر کدام از روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم حقیقی ها بیش از 300 میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج کردند و در روز یکشنبه خروج پول حقیقی به میزان 24 میلیارد تومان بود.

ورود پول به صندوق ها و اوراق بدهی در آخرین روز معاملات

در پنج روز معاملاتی این هفته، تنها یک روز ورود پول حقیقی ها به صندوق ها و اوراق بدهی ثبت شد که روز چهارشنبه بود. در این روز حقیقی ها حدود 230 میلیارد تومان به صندوق ها و اوراق بدهی تزریق کردند.

از روزهای شنبه تا سه شنبه به ترتیب 140، 190، 353 و 97 میلیارد تومان پول حقیقی ها از اوراق بدهی و صندوق ها خارج شد.

معمولا خروج پول حقیقی از صندوق ها اوراق بدهی زمانی اتفاق می افتد که حقیقی ها به رشد بازار امیدوار شده اند.

هنوز قدرت فروشندگان بیشتر است

فروشندگان بازار هنوز قدرت بیشتری نسبت به خریداران دارند. این هفته فقط در روز دوشنبه قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان بود که شاخص قدرت خریداران حقیقی به 1.07 رسید.

اما در سایر روزهای معاملاتی هفته خریداران قدرت کمتری داشتند. کمترین قدرت خریداران در روز سه شنبه با شاخص 0.74 بود و در سه روز دیگر هفته نیز این شاخص بین عدد 1 و 0.9 نوسان کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید