نشانه های رکود عمیق در بازار سهام؛

2 سیگنال نزولی به بورس /حقیقی ها ناامید شدند

کدخبر: ۵۰۶۹۳۲
شاخص کل بورس دوباره به پایین ترین اعداد در کانال 1.5 میلیون واحد رسیده و احتمال از دست رفتن این کانال زیاد است.
2 سیگنال نزولی به بورس /حقیقی ها ناامید شدند

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران در شرایطی که شاخص کل آن به عدد یک میلیون و 502 هزار واحد رسیده، به استقبال معاملات روز شنبه می رود. شاخص کل مدتی است که در پایین ترین اعداد در کانال 1.5 میلیون واحدی قرار دارد و تا به حال دو بار توانسته از شکسته شدن این کانال به سمت پایین فرار کند.

اما روند معاملات و بررسی شاخص های مختلف بورس تهران نشان می دهد احتمال از دست رفتن این کانال زیاد است. کم شدن ارزش معاملات و خروج پی در پی نقدینگی حقیقی ها دو عامل بسیار مهم هستند که در خلاف جهت مثبت حرکت می کنند ادامه دار بودن این وضعیت، نوید افت مجدد شاخص کل را می دهد.

حقیقی ها امیدی به بورس ندارند

در روزهایی که حقیقی ها اصرار بر خروج پول خود از بورس دارند، حقوقی ها مجبور به خرید سهام حقیقی ها می شوند اما توان حقوقی ها هم تا یک جایی ادامه خواهد داشت و پس از آن حمایت از نمادها کم رنگ می شود و افت قیمت سهام رخ می دهد.

حقیقی ها در روز چهارشنبه گذشته 360 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. این در حالی است که در روز سه شنبه 200 میلیارد تومان پول از بازار خارج شده بود. اثر این موضوع زمانی جدی تر گرفته می شود که بدانیم حقیقی ها در سه هفته متوالی در حال خروج پول از بازار بوده اند و طی این سه هفته، بورس نه تنها رشد نکرده بلکه با شیب ملایم در حال افت بوده است.

اسامی شهرهای دارای ظرفیت ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن

از طرفی ارزش معاملات هم به عددهای بسیار پایینی رسیده که نگران کننده است. روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به کمتر از 3200 میلیارد تومان رسید و در همین هفته گذشته، رکورد کاهش ارزش معاملات خرد در سال 1401 شکسته شد.

رکود ناشی از افت ارزش معاملات

کم شدن ارزش معاملات بورس نشان دهنده رکودی عمیق در بازار سهام است و تا زمانی که ارزش معاملات به صورت متوالی رشد نکند، نمی توان انتظار رشد از قیمت ها و شاخص ها را داشت.

با این توصیف، برای بازار امروز هم افت قیمت سهام البته با شیب کم پیش بینی می شود. شاخص ها هم گرچه نوسان کمی در مدت اخیر داشته اند و رشد و افت آن ها بسیار کوچک بوده، اما همچنان میل به کاهش دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید