طلسم ضعیف بودن خریداران حقیقی شکسته شد

پول های درشت در بورس /معاملات سهام زیر ذره بین

کدخبر: ۵۰۹۵۵۰
شاخص های بورس و فرابورس در این هفته هم با افت مواجه شدند. اما میزان افت شاخص کل بورس بیشتر از افت شاخص هم وزن بود.
پول های درشت در بورس /معاملات سهام زیر ذره بین

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته جاری با وجود اینکه بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجامع خود متوقف بودند، شاخص کل بورس 18 هزار واحد افت معادل 1.22 درصد کاهش را تجربه کرد.

همچنین شاخص هم وزن 3 هزار واحد معادل 79 صدم درصد کاهش یافت و شاخص فرابورس نیز 268 واحد معادل 1.35 درصد افت را تجربه کرد.

افت بیشتر شاخص کل در مقایسه با شاخص هم وزن نشان می دهد نمادهای کوچک بازار در این هفته وضعیت بهتری داشته اند و میزان افت نمادهای بزرگ و شاخص ساز بیشتر از سایر نمادها بوده است.

بدترین هفته از نظر ارزش معاملات

هفته گذشته بدترین هفته از نظر ارزش معاملات در سال 1401 بود اما این هفته از هفته گذشته هم بدتر بود. در 4 روز معاملاتی این هفته، حتی در یک روز هم ارزش معاملات به بالای 3000 میلیارد تومان نرسید.

در روزهای اول و دوم معاملاتی هفته ارزش معاملات خرد به ترتیب 2900 و 2600 میلیارد تومان بود اما در روزهای سوم و چهارم معاملات رقم های 1800 و 1450 میلیارد تومان ثبت شد که این رقم ها رکورددار پایین ترین ارزش معاملات روزانه هستند.

البته در کاهش ارزش معاملات خرد این هفته باید متوقف بودن بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجامع را در نظر گرفت.

خروج پول حقیقی ها در پنج هفته متوالی

برای پنجمین هفته متوالی، خروج پول حقیقی ها به طور متوالی در بازار رخ داد. این هفته در تمام 4 روز معاملاتی، حقیقی ها پول خود را از بازار خارج کردند تا رکورد خروج پول آن ها به پنج هفته متوالی برسد.

در روزهای شنبه و یکشنبه خروج پول حقیقی به میزان 300 و 500 میلیارد تومان بود و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه عددهای 300 و 40 میلیارد تومان ثبت شد. کاهش چشمگیر شدت خروج پول حقیقی ها از بازار در روز چهارشنبه قابل توجه بود.

تمایل حقیقی ها به دریافت سود تضمین شده

در هفته جاری بیش از 460 میلیارد تومان پول حقیقی ها به اوراق بدهی و صندوق ها تزریق شد. در روز شنبه حقیقی ها 18 میلیارد تومان به این ابزارهای مالی تزریق کردند و در روز سه شنبه 14 میلیارد تومان از آن ها خارج کردند.

اما در روزهای یکشنبه و چهارشنبه به ترتیب 220 و 240 میلیارد تومان پول به اوراق بدهی و صندوق ها تزریق شد که این نشان می دهد همچنان سرمایه گذاران حقیقی ترجیح می دهند پول خود را در ابزارهایی که سود تضمین شده پرداخت می کنند سرمایه گذاری کنند.

طلسم ضعیف بودن خریداران حقیقی شکسته شد

پس از سه هفته متوالی که قدرت فروشندگان حقیقی بیشتر از قدرت خریداران حقیقی بود، این هفته سرانجام در دو روز معاملاتی قدرت خریداران حقیقی از فروشندگان حقیقی بیشتر شد.

در روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 1.07 رسید و در روز چهارشنبه نیز این شاخص عدد 1.17 را ثبت کرد.

البته در روزهای یکشنبه و سه شنبه قدرت فروشندگان بیشتر بود و عددهای 0.91 و 0.85 برای شاخص قدرت خریداران حقیقی به ثبت رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید