تزریق مجدد پول به صندوق ها و اوراق بدهی

نکات منفی بورس در هفته اول مرداد /زور حقیقی ها کم شد

کدخبر: ۵۱۱۱۱۷
بورس تهران یک هفته نزولی دیگر را پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس در این هفته حدود 2 درصد افت کرد.
نکات منفی بورس در هفته اول مرداد /زور حقیقی ها کم شد

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران این هفته هم منفی بود و شاخص های آن با افت مواجه شدند. شاخص کل بورس در این هفته 28 هزار واحد معادل 1.92 درصد افت کرد.

اما شاخص هم وزن 14 هزار واحد معادل 3.54 درصد افت کرد که تقریبا دو برابر افت شاخص کل است. شاخص کل فرابورس نیز 677 واحد و به میزان 3.47 درصد افت کرد.

بررسی میزان افت شاخص ها نشان می دهد در این هفته نمادهای کوچک افت بیشتری نسبت به نمادهای بزرگ و شاخص ساز داشته اند.

ارزش معاملات همچنان کاهشی است

ارزش معاملات خرد بازار سهام گرچه در این هفته نسبت به هفته گذشته کمی بیشتر بود، اما به دلیل بسته بودن تعداد زیادی از نمادها در معاملات هفته گذشته، کاهش ارزش معاملات آن طبیعی بود و حالا که اکثر نمادها پس از برگزاری مجامع خود بازگشایی شده اند، مشخص شده که کاهش ارزش معاملات ادامه دار است.

این هفته ارزش معاملات در یک روز حدود 2500، یک روز حدود 240، دو روز حدود 2300 و یک روز هم حدود 1900 میلیارد تومان بود.

رقم 1900 میلیارد تومان در معاملات روز چهارشنبه این هفته ثبت شد که رقم بسیار پایینی محسوب می شود و حاکی از ادامه رکود در بازار سهام است.

خروج متوالی پول حقیقی ها به 6 هفته رسید

این هفته ششمین هفته متوالی است که حقیقی ها هر روز در حال خروج پول خود از بازار بوده اند. در نگاهی کلی تر می توان گفت که از ابتدای خرداد تا به حال فقط در دو روز معاملاتی ورود پول حقیقی ها ثبت شده و در مابقی روزها سهامداران حقیقی در حال خروج سرمایه خود از بازار سهام بوده اند.

این هفته در جمع 5 روز معاملاتی، حقیقی ها حدود 1500 میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج کرده اند.

تزریق مجدد پول به صندوق ها و اوراق بدهی

به جز شنبه این هفته که حدود 170 میلیارد تومان پول حقیقی ها از اوراق بدهی و صندوق ها خارج شد، در مابقی روزها حقیقی ها منابع خود را به این ابزارهای مالی تزریق کرده اند.

در مجموع روزهای معاملاتی این هفته، حقیقی ها حدود 380 میلیارد تومان پول وارد صندوق ها و اوراق بدهی کرده اند.

زور حقیقی ها دوباره کم شد

شاخص قدرت خریداران حقیقی این هفته رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند. به جز روز شنبه که این شاخص به عدد 1.01 رسید، در چهار روز معاملاتی بعدی، این عدد به کمتر از عدد یک کاهش یافت که نشان دهنده قدرت بیشتر فروشندگان حقیقی در مقابل خریداران حقیقی است.

در روز دوشنبه این شاخص به عدد 0.59 رسید که کمترین رقم در سال 1401 است. در دو روز هم عدد 0.7 به ثبت رسید که نشان می دهد فعلا فروشندگان قدرت بسیار بیشتری نسبت به خریداران حقیقی دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید