کاهش مجدد ارزش معاملات؛

تمایل شاخص‌های بورس به رنگ قرمز

کدخبر: ۵۱۷۸۷۷
هر بار که علائمی در جهت بهبود معاملات مشاهده می شود، پس از گذشت چند روز ورق برمی گردد و نشانه های مثبت، ادامه پیدا نمی کنند. به نظر می رسد این بار هم دوباره چنین اتفاقی در حال رخ دادن است.
تمایل شاخص‌های بورس به رنگ قرمز

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران دیروز با افت شاخص ها به پایان معاملات رسید. در شرایطی که وضعیت تا همین شنبه خوب بود و اکثر موارد با اهمیت در جهت بهبود حرکت می کردند، اما دیروز شرایط برعکس شد و دوباره فروشندگان قوی وارد صحنه شدند.

شاخص قدرت خریداران حقیقی دیروز به عدد 0.91 رسید. این شاخص روز چهارشنبه عدد 1.25 و روز سه شنبه عدد 1.22 را ثبت کرده بود. اما دیروز به 0.98 رسید و امروز هم دوباره کاهش یافت. با این حساب می توان گفت که بازار هنوز در دست فروشندگان است.

اتفاق منفی دیگری که در حال رخ دادن است و اهمیت بیشتری نسبت به تمام موارد دارد، کاهش ارزش معاملات خرد است. ارزش معاملات خرد که در روز چهارشنبه هفته گذشته با یک جهش خوب به 3700 میلیارد تومان رسیده بود، در روز شنبه به 3450 میلیارد تومان و در روز یکشنبه به 3100 میلیارد تومان کاهش یافت و به سطح هفته گذشته نزدیک شد.

کاهش مجدد ارزش معاملات

کاهش ارزش معاملات بدترین اتفاقی است که می تواند رخ دهد و حتی از افت شاخص ها هم اهمیت بیشتری دارد. هرچه ارزش معاملات خرد کمتر شود یعنی توجه سرمایه گذاران به بورس کمتر شده و معاملات رونق ندارد. پس طبیعی است که نمی توان از بازاری که رونق ندارد انتظار رشد داشت.

دیروز همچنین حدود 200 میلیارد تومان پول خرد از بازار خارج شد که این به معنای عدم اعتماد مردم به آینده بورس است. هرچه دید سهامداران حقیقی به آینده بورس مثبت تر شود، پول بیشتری به بازار تزریق می کنند و زمانی که سرمایه خود را از این بازار خارج می کنند یعنی فعلا امیدی به آینده بورس ندارند.

تمایل شاخص ها به رنگ قرمز

در این شرایط فعلا نمی توان از بازار امروز انتظار رشد داشت. اعلام قیمت کارشناسی سهام شرکت سایپا که بازار مدت ها در انتظار آن بود نیز در روز گذشته نتوانست اثری مثبت بر معاملات بگذارد و عملا این محرک بازار نیز اثرگذاری خود را از دست داده است.

برای امروز احتمال افت شاخص ها بیشتر از احتمال رشد آن ها است. احتمالا در نیمه اول معاملات شاخص ها با تمایل به رنگ قرمز و البته با شیب کم بازگشایی می شوند که اگر ورود پول به بازار اتفاق نیفتد و ارزش معاملات دوباره کاهشی شود، احتمالا در نیمه دوم معاملات شیب افت شاخص ها بیشتر هم خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید