رشد امیدوارکننده ارزش معاملات در بازار سهام؛

فروشندگان بورس غافلگیر می شوند؟

کدخبر: ۵۱۹۸۵۹
شاخص کل بورس تهران دیروز افت کوچکی داشت اما با وجود این افت، جریان معاملات کاملا به سود خریداران رقم خورد و چشم اندازی امیدوارکننده ارائه کرد.
 فروشندگان بورس غافلگیر می شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز، با وجود افت شاخص کل در پایان معاملات روز گذشته، شاخص هم وزن وضعیت بدی نداشت و رشد کوچکی را ثبت کرد. این رشد شاخص هم وزن نتیجه تعداد بیشتر نمادهای مثبت در مقابل نمادهای منفی بود. در دقایق پایانی معاملات دیروز تعداد نمادهای مثبت تقریبا 60 عدد بیشتر از نمادهای منفی بود.

همین موضوع می تواند اثرگذاری مشهودی در معاملات امروز داشته باشد و باقی مانده تقاضای روز گذشته اگر  به معاملات امروز کشیده شود، باعث بازگشایی مثبت شاخص هم وزن خواهد شد.

اما در شاخص کل وضعیت متفاوت است و با توجه به شیب منفی شاخص کل در دو ساعت پایانی معاملات دیروز، بعید نیست امروز شاخص کل منفی بازگشایی شود.

اما درمورد بازگشایی بازار امروز، توجه به این نکته ضروری است که شاخص قدرت خریداران حقیقی دیروز به 1.11 رسید و بیشتر شدن قدرت خریداران حقیقی نسبت به قدرت فروشندگان حقیقی موضوعی امیدوارکننده محسوب می شود.

رشد امیدوارکننده ارزش معاملات

علاوه بر این، خروج پول حقیقی ها در بازار دیروز تقریبا نصف یکشنبه بود. البته خروج پول حقیقی ها تا زمانی که قطع نشود، جای امیدواری نیست اما همین که خروج پول کم شده نکته ای مهم است.

در کنار تمام این موارد، افزایش ارزش معاملات بهترین و موثرترین رویداد بازار در روز گذشته بود. ارزش معاملات در روز دوشنبه به 2700 میلیارد تومان رسید. این در حالی بود که یکشنبه ارزش معاملات به 2200 میلیارد تومان کاهش یافته بود.

البته همین رقم 2700 میلیارد تومان نیز عدد کوچکی برای معاملات خرد بازار سهام محسوب می شود. اما رقم 2200 میلیارد تومان که روز یکشنبه به ثبت رسیده بود، واقعا برای اهالی بازار سرمایه جای نگرانی داشت.

واکنش منفی بورس به خبرهای سیاسی

در این شرایط، برای بازار امروز می توان شیب کم شاخص ها در جهت مثبت را متصور بود. البته بازار به حدی شکننده است که به کوچک ترین اتفاق واکنش منفی نشان می دهد و رشد شاخص ها با کم ترین تحرک منفی، تبدیل به افت می شود.

در چنین وضعیتی بورس می تواند امروز رشد داشته باشد اما ناگفته نماند که همچنان بازار در انتظار شنیدن خبرهایی از مذاکرات هسته ای است. فعلا اگر احتیاطی هم از جانب معامله گران دیده می شود، بیشتر به دلیل ابهامات موجود در فضای بین المللی است و تا زمانی که این ابهامات برطرف نشود، نمی توان انتظار حرکت های پرشتاب از بازار را داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید