در انتظار یک موج صعودی کوچک در بورس

جهت بورس تغییر می کند؟ /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۲۶۸۲۲
اقتصادنیوز: بالاخره یک اتفاق خوب در معاملات بورس رخ داد، قدرت خریداران حقیقی از فروشندگان حقیقی بیشتر شد. البته این موضوع به تنهایی نمی تواند جهت بورس را تغییر دهد.
جهت بورس تغییر می کند؟ /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، افزایش قدرت خریداران حقیقی بورس رویدادی مثبت است. در شرایطی که نقدینگی حقیقی های بورس به طور متوالی از بازار خارج شده و پول های درشت فعالیت خود را بسیار محدود کرده اند، فروشندگان بورس جسارت زیادی پیدا کرده اند و بازار را در اختیار گرفته اند.

بازار سهام از کنترل فروشندگان خارج می شود؟

یکی از عواملی که می تواند بازار سهام را از کنترل فروشندگان خارج کند، فعال شدن پول های درشت است. شاخصی که این موضوع را رصد می کند، شاخص قدرت خریداران حقیقی است. این شاخص دیروز به عدد 1.02 رسید. در این شاخص عدد یک نشان دهنده قدرت برابر خریداران و فروشندگان است. چنانچه شاخص به بالای یک برود یعنی قدرت خریداران بیشتر شده و چنانچه شاخص به کمتر از عدد یک برسد، یعنی فروشندگان قدرت گرفته اند.

شاخص قدرت خریداران حقیقی مدت هاست که برتری فروشندگان را نشان می دهد. در این میان البته گهگاه پیش آمده که قدرت فروشندگان بیشتر شده باشد اما این موضوع پایدار نبوده و به سرعت دوباره فروشندگان قدرت خود را به بازار دیکته کرده اند. حالا اگر قدرت فروشندگان طی دو سه روز معاملاتی آینده افزایش نیابد، می توان این طور برداشت کرد که واقعا پول های درشت، دوباره فعال شده اند.

بورس تهران

در انتظار یک موج صعودی کوچک

در کنار قدرت گرفتن خریداران، بالا رفتن ارزش معاملات نیز نکته ای بااهمیت است که البته در بازار سهام دیروز چنین نکته ای مشاهده نشد. به عبارتی افزایش ارزش معاملات و افزایش قدرت خریداران حقیقی، مکمل یکدیگر هستند که باید در کنار هم دیده شوند تا بتوان از آن برداشت مثبت داشت.

اما فعلا برای وضعیت فعلی همچنان می توان امیدوار به وضعیت بازار بود. منظور از این امیدواری البته بازگشت شاخص ها به سقف های سال 99 نیست بلکه احتمالا یک موج کوچک رو به بالا در شاخص ها رخ خواهد داد.

چرا بازار سهام زور بالا رفتن ندارد؟

از آنجا که در بازار سهام دیروز حدود 480 نماد مثبت در مقابل 180 نماد منفی وجود داشت، برای آغاز معاملات امروز می توان رشد شاخص ها را متصور بود. البته باید این را هم در نظر گرفت که احتمالا در نیمه دوم زمان معاملات، عرضه ها افزایش خواهند یافت چراکه نوسان گیران به سودهای چند درصدی می رسند و سود شناسایی می کنند.

شرایط بازار به گونه ای شده که بسیاری از فعالان، با سودهای کمتر از 10 درصد دست به فروش سهام می زنند و نوسان گیری در بازار زیاد شده است. به همین دلیل است که بازار به محض اینکه قصد مثبت شدن دارد، با فشار عرضه روبرو می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید