امکان مثبت شدن بازار بیشتر است

تضعیف فروشنده های بورس!/پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۲۷۷۱۴
اقتصادنیوز: در شرایطی که فروشندگان قوی در تابلو معاملات بورس تهران دیده نمی شوند، خریداران نیز همچنان برای انجام معامله تردیدهایی دارند.
تضعیف فروشنده های بورس!/پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام تهران چند روزی است که تقریبا از وجود فروشندگان پرقدرت خالی شده است. البته به طور جزئی، در برخی نمادها فروشندگان قوی وجود دارند و در برخی نمادها هم خریداران قوی دست به کار شده اند، اما در کلیت بازار فعلا نمی توان نشانه ای از فروشندگان قوی که شاخص ها را با قدرت به پایین می کشند دید.

دوره نزول بورس طولانی شده و شرایط به گونه ای است که فعلا بازار سهام در انتظار مشاهده علائم صعودی است تا یک روند کوتاه مدت صعودی را تجربه کند. شاید اگر ابهامات این روزها وجود نداشت، خیلی زودتر از این ها دوره صعود کوتاه مدت بورس آغاز شده بود. اما هرچه می گذرد، ابهامات قبلی از بین نمی رود و به تعداد ابهامات اضافه می شود.

دیروز شاخص های بورس و فرابورس افت کردند. البته افت آن ها کوچک بود اما در بخش شاخص هایی که برای پیش بینی بازار مورد استفاده قرار می گیرند، فعلا علائم خیلی مثبتی مشاهده نشده است. اگر هم علائم مثبتی دیده می شود، عموما کوتاه مدت و گذرا هستند؛ در حالی که برای رشد بورس، نیاز است که شاخص های مورد نظر به طور پیوسته رو به بهبود بروند و وضعیت بهتری پیدا کنند.

ارزش معاملات باید بالا برود

در بخش ارزش معاملات که مهم ترین شاخص برای سنجیدن وضعیت بازار است، شاهد کاهش ارزش معاملات به زیر دو هزار میلیارد تومان هستیم. به نظر می رسد بازار به ارزش معاملات کمتر از دو هزار میلیارد تومان عادت هم کرده که این اصلا نکته خوبی نیست.

از طرفی شاخص قدرت خریداران حقیقی که اخیرا وضعیت بهتری پیدا کرده بود، دوباره به عدد 0.91 رسیده که نشان دهنده تضعیف مجدد خریداران حقیقی است. تا زمانی که زور فروشنده ها بیشتر از زور خریداران باشد، طبیعی است که بازار جایی نمی رود و بیشتر تمایل به نزول دارد تا صعود.

امکان مثبت شدن بازار بیشتر است

در بخش ورود و خروج پول حقیقی ها به بازار نیز همچنان شاهد خروج پول حقیقی ها از بازار هستیم. دیروز هم حدود 230 میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شد که نشان دهنده ناامیدی حقیقی ها نسبت به آینده وضعیت بورس است.

با وجود این شرایط، با توجه به اینکه فعلا فروشنده های قوی صحنه را ترک کرده اند، هر لحظه امکان مثبت شدن بازار وجود دارد و امروز هم احتمال مثبت بشته شدن شاخص ها بیشتر از منفی شدن آن هاست. گرچه ممکن است در ابتدای بازار فشار فروشی ناشی از منفی های روز گذشته در بازار دیده شود، اما احتمالا قدرت تقاضا به مرور آن را خنثی خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید