فروشندگان بازار را کنترل می کنند

خواب زمستانی بورس در پاییز! /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۲۸۴۵۴
اقتصادنیوز: درجا زدن های بورس همچنان ادامه دارد. شاخص کل بورس چند روزی می شود که در کف کانال 1.3 میلیون واحد قرار دارد و حرکت خاصی انجام نمی دهد.
خواب زمستانی بورس در پاییز! /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، در ادامه بلاتکلیفی های بازار سهام، وضعیت معاملات بورس به گونه ای است که اصلا نمی توان زمان دقیقی برای خروج از این وضعیت فعلی مشخص کرد. بورس تهران در حال در جا زدن است و ارزش معاملات خرد نیز به شدت کاهش یافته.

اینکه روزانه کمتر از دو هزار میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام می شود، تبدیل به یک اتفاق عادی شده و این برای آینده بورس خوب نیست. این موضوع نشان می دهد بازار به این شرایط عادی کرده و منفی مانده بورس را طولانی مدت می داند.

دیروز هم ارزش معاملات خرد با افت 7 درصدی نسبت به روز دوشنبه، به حدود 1750 میلیارد تومان رسید. این یکی از کم ترین ارقام معاملات خرد روزانه در سال 1401 است و از همین نکته می توان فهمید که فعلا بورس وضعیت رو به بهبودی ندارد.

بورس تهران

زنجیره خروج پول حقیقی ها قطع نمی شود

البته نوسان در ذات بازار است و ممکن است یک رشد رو به بالا اتفاق بیفتد، اما این رشد، آن رشدی نیست که سهامداران به آن فکر می کنند و یک رشد کوتاه مدت خواهد بود.

البته خروج پول حقیقی ها در معاملات دیروز کاهش خوبی داشت و از 180 میلیارد تومان در روز دوشنبه به 80 میلیارد تومان در روز سه شنبه رسید که پیشرفت خوبی است. اما از طرفی نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که در هر صورت همچنان زنجیره خروج پول حقیقی ها در بازار قطع نشده و اگر امروز هم خروج پول اتفاق بیفتد، سومین هفته متوالی است که در تمام روزهای معاملاتی خروج پول به ثبت رسیده است.

فروشندگان بازار را کنترل می کنند

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز همچنان زیر عدد یک است؛ به این معنا که فروشندگان حقیقی قوی تر از خریداران حقیقی هستند. معنای دیگر این موضوع این است که فروشنده های بزرگ، بازار را در دست گرفته اند و همچنان خریداران بزرگ وارد طرف تقاضا نشده اند.

در این شرایط و با توجه به اینکه دیروز در دقایق پایانی معاملات 300 نماد منفی در مقابل 350 نماد مثبت در بازار وجود داشت، احتمال بازگشایی مثبت شاخص ها وجود دارد. اما رشد بازار چندان بزرگ نخواهد بود تا اینکه اولا ارزش معاملات بالا برود، بعد هم اینکه پول های درشت تر وردی جدی به بازار داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید