برنامه سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه /بانک مرکزی، مهمترین نهاد تاثیرگذار بر بازار سرمایه

کدخبر: ۵۳۱۴۲۵
اقتصادنیوز: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: متاسفانه بانک مرکزی بخاطر اینکه تمام هدفش جلوگیری از رشد نرخ ارز است چشمانش را روی سایر مسائل بسته نگه داشته و وضع بازار سرمایه برایش مهم نیست.
برنامه سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه /بانک مرکزی، مهمترین نهاد تاثیرگذار بر بازار سرمایه

به گزارش اقتصادنیوز، امیرسیدی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اصل حمایت در همه جای دنیا هست گفت: بعضی از دولت ها ازجمله دولت چین و ژاپن، بانک مرکزی بصورت مستقیم و غیر مستقیم از بازار سهام حمایت میکند چون مهمترین نهاد تاثیرگذار بر بازار سرمایه یک کشور بانک مرکزی است نه سازمان بورس.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سازمان بورس تنها یک نهاد رگولاتور است که در حقیقت قوانین و مقرارات بازار را تنظیم میکند، هیچ کجای دنیا رگولاتور بورس در این حد مسئولیتی درباره قیمت ها ندارد بلکه همیشه قیمت ها انعکاسی از مسائل کلان اقتصادی و سیاست گذاری های کلان است.

امیرسیدی بیان داشت: در کشور ما با توجه به قیمت گذاری دستوری، یک بخش مسئولیت با دولت است و بخش دیگر بانک مرکزی چون سیاست های پولی را تنظیم می کند.

وی ابراز داشت متاسفانه باید گفت بانک مرکزی بخاطر اینکه تمام هدفش جلوگیری از رشد نرخ ارز است چشمانش را روی سایر مسائل بسته نگه داشته و وضع بازار سرمایه برایش مهم نیست، دولت هم به دنبال جبران کسری بودجه است و وضع موجود شرکت ها خیلی برایش مهم نیست. اما در نهایت چون ذینفعان اصلی بازار سرمایه ما نهادهایی هستند که مسئولت آن با دولت است مثل صندوق بازنشستگی، عمده این بحران روی دست خود دولت خواهد ماند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: نمیشه گفت بازار سرمایه مهم نیست چون این بازار نشان دهنده بحران های است که جاهای دیگر میتواند شکل بگیرد و جایی که میشود با هزینه کمتری جلوی آنرا گرفت تعلل کردیم و کمی هزینه زیادی برایش داده ایم. نمونه این را در دولت های قبل دیده ایم، سیاست های انقباضی که در نظر گرفته میش د و بعد از چند سال منجر به جهش ارزی شد.

امیرسیدی افزود: بنابراین بحث خرید سهام برای حمایت نیست بلکه بحث یک سیاست متوازن واقع گرایانه است که اگر ما کمبود و کاستی در بخش بودجه، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی  داریم باید به بحث و گفتگو و حل مشکل بنشینیم نه اینکه بصورت مصنوعی نرخ ارز را کنترل کنیم که تازه موجبات خروج سرمایه را فراهم کنیم. بنابراین سیاستی که بانک مرکزی نسبت به همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد در پیش گرفته، خود زنی است 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به ارزندگی بازار سهام اشاره کرد و گفت: بازار در کف ترین حالت ممکن قرار دارد، هر فرد که با سیاست بلند مدت امروز اقدام به خرید کند، به هیچ عنوان متضرر نخواهد شد.

بسته جامع حمایتی بازار سرمایه از دیگر محورهای مورد اشاره سیدی بود.

امیرسیدی با اشاره به بسته 10 بندی حمایتی سازمان بورس گفت: سازمان بورس همه توان و امکاناتش را برای حمایت از بازار سرمایه به میدان آورده است.

وی افزود: هم اکنون اقدامات نهاد ناظر را مثبت میبینم، کم کاری از بانک مرکزی است و وضع موجود اثر قول هایی است که بانک مرکزی به آن عمل نکرده است، به عنوان مثال بانک مرکزی بصورت غیرشفافی دوست ندارد نرخ بهره را کم کند، یکی از موضوعاتی که سبب آشفتگی و خروج پول از بازار سرمایه است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید