کاهش خروج پول از بورس تهران

بورس سرانجام روی خوش نشان داد/پیش بینی بازار سهام 10 آبان

کدخبر: ۵۳۱۴۴۸
دیروز بالاخره بورس روی خوش به سرمایه گذاران نشان داد و با یک رشد نسبتا خوب، بخش بسیار کوچکی از زیان اخیر سهامداران را جبران کرد.
بورس سرانجام روی خوش نشان داد/پیش بینی بازار سهام 10 آبان

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران یک نشانه از بازگشت را نشان داد؛ البته بازگشت به این معنا نیست که قرار است شاخص کل دوباره به قله 2 میلیون واحد برسد. این بازگشت حتی اگر هم اتفاق بیفتد، احتمالا یک بازگشت کوتاه مدت در حد چند هفته است که حرکتی رو به بالا خواهد بود و دوباره بازار مسیر نزول یا درجا زدن را در پیش خواهد گرفت.

فعلا شرایط به گونه ای نیست که بتوان خوش بین بود که بازار قرار است تمام زیان ها را جبران کند. بلکه فقط می توان امیدوار بود که چند هفته بازار مثبتی داشته باشیم و طی این مدت بخشی از زیان سرمایه گذاران جبران شود.

رشد دیروز شاخص کل بورس گرچه حتی به دو درصد هم نرسید، اما با اتفاقاتی همراه بود که می توان امیدوار شد که احتمالا یک حرکت رو به بالا در شاخص ها اتفاق بیفتد.

خروج پول کاهش یافت

اولین نشانه مثبت از بازار دیروز، کاهش قابل توجه شتاب خروج پول از بازار بود. در حالی که طی روزهای شنبه و یکشنبه 900 و 500 میلیارد تومان پول از بازار خارج شده بود، دیروز تنها 50 میلیارد تومان پول خرد از بازار خارج شد که امیدوارکننده است. چنانچه بازار امروز مثبت باشد احتمالا شاهد تزریق پول خرد به بازار هم خواهیم بود.

از طرفی قدرت خریداران حقیقی که به کمتر از 0.7 رسیده بود، دیروز به رقم 0.95 رسید. گرچه همچنان زور فروشنده های حقیقی از زور خریداران حقیقی بیشتر است، اما این جهش در قدرت خریداران حقیقی چنانچه ادامه دارد باشد، از همین امروز و فردا می توان مشاهده کرد که زور خریداران بیشتر از فروشندگان شده است.

ارزش معاملات همراهی نکرد

تنها ارزش معاملات بود که دیروز رشدی نداشت و از این جهت سیگنال خاصی به بازار مخابره نشد. دیروز ارزش معاملات تقریبا به اندازه روز یکشنبه بود و این در حالی است که برای مثبت شدن بازار، نیاز است که در اولین گام ارزش معاملات خرد به بیش از 3 هزار میلیارد تومان و پس از آن به بیش از 4 هزار میلیارد تومان برسد.

با این حال از آنجا که دیروز در دقایق پایانی معاملات حدودا 530 نماد مثبت در مقابل 130 نماد منفی وجود داشتند، احتمالا فشار تقاضا به ابتدای معاملات امروز نیز سرایت خواهد کرد و شاخص ها مثبت بازگشایی می شوند. ممکن است در نیمه دوم زمان معاملات فشار عرضه ها افزایش یابد اما درصورتی که قرار باشد این حرکت فعلی بازار آغاز یک دوره رشد باشد، عرضه ها تنها به عنوان دست اندازهای کوچکی در مسیر رشد بازار خواهند بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید