بررسی معاملات بازار سهام در این هفته؛

جهش باورنکردنی بورس /قدرت خریداران بیشتر شد

کدخبر: ۵۳۳۵۸۵
چند هفته قبل اگر کسی می گفت شاخص کل بورس به زودی در یک هفته بیش از 130 هزار واحد رشد می کند، احتمالا کمتر کسی این مسئله را باور می کرد.
جهش باورنکردنی بورس /قدرت خریداران بیشتر شد

به گزارش اقتصادنیوز، چرخش بورس به سمت بالا بسیار ناگهانی و شدید بود. طی هفته گذشته بازار سهام وضعیت بسیار خوبی داشت و چنین رشدی طی دو سال گذشته کم سابقه بوده است.

در 5 روز معاملاتی این هفته شاخص کل بورس بیش از 130 هزار واحد معادل 10.19 درصد رشد داشت. این یک رشد خیره کننده است. نه تنها در وضعیت اخیر بورس که روند نزولی همه را خسته کرده بود، حتی در دوره رشد بازار هم رشد 10 درصدی شاخص کل طی یک هفته بسیار مطلوب است.

شاخص هم وزن نیز این هفته 31800 واحد معادل 8.70 درصد رشد کرد و شاخص فرابورس با رشد 1035 واحدی معادل 5.96 درصد، کمترین میزان رشد را در میان این سه شاخص داشت.

رشد شدید ارزش معاملات

با بالا رفتن شاخص ها، ارزش معاملات خرد هم این هفته رشد خوبی داشت. مقایسه ارزش معاملات خرد در این هفته و هفته های پیش از آن، نشان دهنده رشد چند ده درصدی ارزش معاملات است.

چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد حدود 2000 میلیارد تومان بود اما روز شنبه این هفته ناگهان ارزش معاملات به 3600 میلیارد تومان رسید. یکشنبه ارزش معاملات 3300 میلیارد تومان بود و دوشنبه با یک رشد دیگر، به 4900 میلیارد تومان رسید.

اما اوج معاملات در این هفته در روز سه شنبه بود که ارزش معاملات خرد تا سطح 5900 میلیارد تومان بالا رفت. در نهایت روز چهارشنبه هم 4600 میلیارد تومان معامله خرد در بازار سهام انجام شد.

تزریق پول اندک

در این هفته سه روز خروج پول اتفاق افتاد و دو روز ورود پول. روز شنبه که اولین روز معاملاتی این هفته بود، سرمایه گذاران حقیقی حدود 280 میلیارد تومان پول وارد بازار کردند.

یکشنبه اما حدود 120 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. روز دوشنبه حقیقی ها دوباره پول به بازار تزریق کردند که رقم آن حدود 600 میلیارد تومان بود.

در دو روز پایانی هفته هم دوباره سرمایه گذاران حقیقی پول خود را از بازار خارج کردند که رقم خروج پول در این روزها 400 و 300 میلیارد تومان بود.

در مجمع می توان گفت که این هفته حدود 60 میلیارد تومان پول خرد جدید به بازار تزریق شده است.

6 روز متوالی با قدرت بالای خریداران

این هفته در تمام 5 روز معاملاتی، قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بود. چنین رویدادی مدت ها بود که در بازار سهام مشاهده نمی شد. اما وضعیت بازار به حدی بهبود پیدا کرده که حقیقی ها با پول های درشت در حال خرید هستند.

روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی 1.37 بود، یکشنبه این شاخص به عدد 1.2 رسید، دوشنبه بالاترین رقم در این شاخص ثبت شد که 1.42 بود. در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم شاخص قدرت خریداران حقیقی 1.1 بود.

جالب اینکه چهارشنبه هفته گذشته هم شاخص قدرت خریداران حقیقی بالای عدد 1 بود و با این حساب در 6 روز متوالی، قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید