حقیقی ها پا پس کشیدند

بورس نزولی می شود؟ /پیش بینی بازار سهام 29 آبان

کدخبر: ۵۳۵۷۸۸
اقتصادنیوز: روند نزولی بورس که بیش از دو سال طول کشیده، آن قدر باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران شده که با هر اتفاقی به سرعت سهام خود را از ترس ضرر بیشتر، می فروشند.
بورس نزولی می شود؟ /پیش بینی بازار سهام 29 آبان

به گزارش اقتصادنیوز ، دیروز شاخص کل بورس تهران بیش از 20 هزار واحد افت کرد. این افت دقیقا دو هفته پس از آن اتفاق افتاد که شاخص کل در یک حرکت پرشتاب، 44 هزار واحد رشد کرد. حالا از آن روزهای خوب دو هفته قبل، فقط خاطره ای در ذهن سرمایه گذاران باقی مانده و با توجه به رصد وضعیت فعلی، علاقه سرمایه گذاران به خرید سهام کم شده است.

دیروز ارزش معاملات خرد نسبت به روز چهارشنبه افزایش حدودا 20 درصدی داشت و از حدود 2500 میلیارد تومان به بیش از 3000 میلیارد تومان رسید. اما فقط بالا رفتن ارزش معاملات برای سرمایه گذاران اهمیت ندارد. در کنار این بالا رفتن ارزش معاملات، باید اتفاقات دیگری نیز در بازار رخ بدهد که دیروز چنین اتفاقاتی رخ نداد.

سرمایه گذاران حقیقی روز گذشته بیش از 700 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که این یکی از بزرگ ترین ارقام خروج پول حقیقی ها در سال 1401 محسوب می شود. خروج این میزان پول از بازار در شرایطی است که همچنان احتمال می رود بازار به مسیر صعودی کوتاه مدت خود که از چند هفته قبل استارت آن را زده، ادامه دهد.

حقیقی ها پا پس کشیدند

اما با این حال با دیدن افت قیمت سهام، سرمایه گذاران سهام خود را می فروشند و با توجه به فرسایشی شدن دوره سقوط بورس باید به آن ها حق داد که از هر افتی بترسند.

از طرفی دیروز شاخص قدرت خریداران حقیقی افت شدیدی داشت و از عدد 1.09 در روز چهارشنبه، به عدد 0.84 رسید. با این حال می توان گفت که سرمایه گذاران حقیقی همچنان احتمال افت بازار را بیشتر از احتمال رشد آن می دانند و با دیدن کوچک ترین اتفاق منفی، سریعا وارد گارد احتیاطی می شوند.

همچنین دیروز در دقایق پایانی بازار حدود 450 نماد منفی در بازار وجود داشت که در مقابل 200 نماد مثبت، این فرضیه را تقویت می کند که امروز هم بازار منفی بازگشایی شود.

امید بازار به خودرویی ها

تنها نکته امیدوارکننده در بازار دیروز این بود که در نیمه دوم زمان معاملات، تعدادی از نمادها به ویژه نمادهای خودرویی، از منفی های 4-5 درصدی تا حدود صفر تابلو بالا رفتند و تحرکات مثبتی در آن ها دیده شد.

البته با وجود رشد این نمادها در نیمه دوم زمان معاملات روز گذشته، احتمال بازگشایی منفی شاخص ها در روز جاری بیشتر است چراکه فشار فروش روز گذشته اثر خود را بر بازار امروز خواهد گذاشت. چنانچه در نیمه دوم زمان معاملات امروز وضعیت بهبود نیابد و شاخص ها دوباره افتی سنگین را ثبت کنند، می توان گفت که کم کم باید از ادامه روند صعودی کوتاه مدت بورس ناامید شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید