نمادهای منفی دوباره بیشتر شدند

بورس، پول‌ لازم شد! /پیش بینی بازار سهام 12 آذر

کدخبر: ۵۳۸۶۹۳
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس در آخرین روز هفته گذشته رشد کرد اما آمار معاملات نشان می دهد خریداران در جریان معاملات همان روز تضعیف شده اند.
بورس، پول‌ لازم شد! /پیش بینی بازار سهام 12 آذر

به گزارش اقتصادنیوز ، هفته گذشته معاملات بورس تهران بد نبود و بازار هم وضعیت بدی نداشت. اما در آخرین روز معاملاتی هفته قبل، خریداران تضعیف شدند و فروشندگان کمی قدرت گرفتند.

البته به طور معمول و با توجه به تعطیلات آخر هفته، در روزهای چهارشنبه قدرت فروشندگان بیشتر می شود و در هفته قبل هم همین اتفاق رخ داده است. اما تضعیف خریداران به اندازه ای نبوده که خیلی نگران کننده باشد.

چهارشنبه گذشته شاخص قدرت خریداران حقیقی به 0.86 رسید، در حالی که یک روز پیش از آن، همین شاخص 0.97 بود. با این حساب دوباره قدرت فروشندگان به میزان زیادی رشد کرده است. اما این تنها نکته منفی در معاملات روز چهارشنبه نبود.

در آن روز تعداد نمادهای منفی بازار هم بیشتر از تعداد نمادهای مثبت شد. 350 نماد منفی در مقابل 320 نماد مثبت، گرچه آمار نگران کننده ای نیست و تفاوت چشمگیری در میزان نمادهای مثبت و منفی محسوب نمی شود، اما همین افزایش نمادهای منفی می تواند فشار فروشی در ابتدای معاملات امروز ایجاد کند.

نمادهای منفی دوباره بیشتر شدند

به عبارتی با توجه به تعداد نمادهای مثبت و منفی بازار در روز چهارشنبه، می توان انتظار افت شاخص ها در ابتدای معاملات امروز را داشت. اما فشار فروش ناشی از این موضوع، به اندازه ای نخواهد بود که منجر به سقوط بازار شود و با کمی افزایش در قدرت تقاضا، این مسئله خنثی خواهد شد.

اما در کنار این عوامل، کاهش ارزش معاملات خرد نیز در روز چهارشنبه اتفاق افتاد. چهارشنبه رقم معاملات خرد به کمتر از 2700 میلیارد تومان رسید. این موضوع می تواند نسبت به دو نکته قبل، نگرانی بیشتری را ایجاد کند.

نیاز به رشد ارزش معاملات خرد

تا زمانی که ارزش معاملات خرد پایین باشد، یعنی بازار سهام رونق ندارد و سرمایه گذاران توجه کمی به آن می کنند. بورس نمی تواند در شرایطی که ارزش معاملات آن پایین است، رشد کند و هر رشدی در این شرایط، محکوم به شکست است.

این نکته طی یک سال گذشته همواره مد نظر سرمایه گذاران قرار گرفته و به همین دلیل آن ها با وجود رشدهایی که اخیرا شاخص کل داشته، نمی توانند اطمینان کاملی نسبت به بازار سهام داشته باشند و همچنان با دید منفی به این بازار نگاه می کنند.

با این حساب برای بازار امروز بیش از هر چیزی، رشد ارزش معاملات اهمیت دارد تا در کنار افزایش ارزش معاملات، شاخص ها نیز بتوانند در مسیر صعود قرار بگیرند. چنانچه رقم معاملات خرد رشد نکند، احتمال منفی شدن بازار در نیمه دوم زمان معاملات وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید