آشتی سرمایه گذاران با بورس

نمادهای کوچک بورس جذاب شدند /پیش بینی بازار سهام امروز

کدخبر: ۵۴۲۳۳۵
اقتصادنیوز: بورس در مسیر صعودی قرار دارد، اما هیجان شدیدی در بازار مشاهده نمی شود. فعلا معامله گران با احتیاط کامل دست به خرید می زنند.
نمادهای کوچک بورس جذاب شدند /پیش بینی بازار سهام امروز

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته بازار سهام وضعیت نسبتا خوبی داشت. گرچه شاخص کل بورس افت کرد اما افت آن کوچک بود و اگر اثرگذاری چند شرکت را از شاخص کل حذف کنیم، این شاخص هم منفی می شود.

با این حال، شاخص هم وزن دیروز وضعیت خوبی داشت و رشد کرد. این به معنای رشد نمادهای کوچک و متوسط بازار است. این نمادها اکثرا مثبت بودند و منجر به رشد شاخص هم وزن شدند.

از طرفی دیروز شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز وضعیت خوبی داشت. این شاخص با ثبت رقم 1.27، قدرت بیشتر خریداران حقیقی در مقابل فروشندگان حقیقی را به نمایش گذاشت. به نظر می رسد پس از تثبیت شاخص کل در کانال 1.4 میلیون واحد، سرمایه گذارانی که پول های درشت تری در بازار دارند هم به طرف تقاضا پیوسته اند.

البته این شاخص، شاخصی است که به سرعت و با یک افت سنگین، تغییر جهت می دهد و تنها تا زمانی معتبر است که به طور متوالی جهت آن به سود طرف تقاضا باشد.

چه خبر از ارزش معاملات؟

ارزش معاملات خرد بورس نیز دیروز با افت حدود 8 درصدی به 4000 میلیارد تومان رسید. کاهش ارزش معاملات، زنگ خطری برای وضعیت محسوب می شود اما این کاهش، چندان چشمگیر نیست و می توان از آن چشم پوشی کرد.

فعلا ارزش معاملات خرد در سطح 4000 میلیارد تومان قرار دارد که از این نظر وضعیت خیلی هم بد نیست. اما این رقم باید افزایش داشته باشد و به بالای 5 هزار میلیارد تومان برسد. البته خود 5 هزار میلیارد تومان هم برای ادامه دار شدن رشد بورس کافی نیست و درصورتی که شاخص بورس بخواهد رشدی پایدار داشته باشد، باید ارزش معاملات به مرور زمان به بالای 10 الی 15 هزار میلیارد تومان در روز صعود کند. این البته افق میان مدت بورس است و فعلا چنین توقعی از بازار سهام وجود ندارد.

آشتی سرمایه گذاران با بورس

چیزی که در معاملات دیروز بورس امیدوارکننده تر از سایر موارد به نظر می رسید، تزریق پول 4 میلیارد تومانی به بازار توسط سرمایه گذاران حقیقی بود. البته این رقم بسیار کوچک است اما زمانی بااهیت می شود که بدانیم در نیمه ابتدایی زمان معاملات دیروز، حقیقی ها پول از بازار خارج کرده بودند که در نیمه دوم با تزریق پول جدید، تراز ورود و خروج پول به بازار را وارد محدوده مثبت کردند.

با شرایط بازار روز گذشته و با توجه به اینکه شیب شاخص در نیمه دوم زمان معاملات دیروز صعودی بود، برای امروز می توان انتظار رشد شاخص ها را داشت؛ البته با شیب کم. رشد شاخص ها زمانی شدت می گیرد که ارزش معاملات خرد هم افزایش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی