خریداران همچنان قدرتمندتر از فروشندگان!

خودرویی‌ها، دست بورس را می گیرند؟ /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۴۳۰۹۰
اقتصادنیوز: دیروز دغدغه بازار درباره وضعیت گروه خودرویی برطرف شد، اما هنوز نگرانی ها بابت افزایش نرخ سود سپرده پابرجاست.
خودرویی‌ها، دست بورس را می گیرند؟ /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته در نیم ساعت پایانی معاملات بورس، نمادهای گروه خودرو با استقبال خریداران مواجه شدند و تقاضای خوبی برای این نمادها ایجاد شد. این افزایش تقاضا به دلیل رفع برخی دغدغه ها بابت عرضه سهام تودلی خودروسازان بود.

با این حال سایر گروه ها تغییر چندانی در نیم ساعت پایانی معاملات دیروز نداشتند. درباره سایر گروه ها می توان گفت که بازار فعلا در انتظار مشخص شدن تکلیف نرخ سود سپرده است.

سود سپرده بانکی در صورتی که افزایش چشمگیر داشته باشد، بورس به خواب زمستانی می رود و اگر این اتفاق نیفتد می توان امیدوار بود که بازار به رشد خود ادامه دهد.

اما در کنار این مسائل، باید سایر شاخص ها را نیز بررسی کرد تا به وضعیتی روشن تر درمورد آینده بازار پی برد. مثل همیشه، مهم ترین مورد، ارزش معاملات خرد است. دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام به 4700 میلیارد تومان کاهش یافت که در مقایسه با روز دوشنبه حدود 900 میلیارد تومان از رقم معاملات کاسته شده است.

خریداران همچنان قدرتمندتر از فروشندگان

این کاهش ارزش معاملات خرد می تواند نگران کننده باشد. چنانچه امروز این کاهش ارزش معاملات جبران نشود، بازار دوباره با افت مواجه خواهد شد.

دیروز همچنین حدود 100 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که این خروج پول نسبت به روز دوشنبه کمتر بود. البته تا زمانی که خروج پول آن هم به صورت متوالی اتفاق می افتد، می توان مطمئن شد که حقیقی ها نسبت به آینده بازار امیدوار نیستند.

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز روز گذشته 1.09 بود که نسبت به دوشنبه تفاوت معناداری نداشت. فعلا این شاخص نشان می دهد که قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی است.

تمایل به صعود

وضعیت بازار طی روزهای گذشته نشان داده که همچنان تمایل به صعود وجود دارد، اما با تزریق اخبار و شایعات منفی به بازار مثل شایعه افزایش سود سپرده و شایعه عدم عرضه خودرو در بورس کالا، صعود بورس دشوارتر می شود.

با توجه به اینکه امروز آخرین روز معاملاتی هفته است، طبق معمول می توان انتظار افزایش عرضه ها را داشت. همچنین وضعیت بازار هم در روز گذشته به گونه ای بود که برای امروز می توان انتظار افت جزئی را داشت، اما تحرکات مثبت گروه خودرو در نیم ساعت پایانی معاملات دیروز، این امیدواری را ایجاد می کند که بازار امروز در نیمه دوم زمان معاملات با افزایش تقاضا مواجه شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید