گزارش «اقتصادنیوز» از صف های بازار امروز؛

4 گانه روندساز در بورس /مازاد تقاضا در بازار سهام

کدخبر: ۵۴۴۴۳۹
اقتصادنیوز: امروز شاخص کل بورس تهران برای چهارمین روز متوالی رشد کرد تا 4گانه صعودی خود را تکمیل کند و یک روند را بسازد.
4 گانه روندساز در بورس /مازاد تقاضا در بازار سهام
خبرنگار: زهرا رضایی

به گزارش اقتصادنیوز، امروز پنجم دی ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل برای چهارمین روز متوالی رشد کرد و با افزایش 12 هزار و 829 واحدی تا ارتفاع یک میلیون و 576 هزار و 396 واحد بالا آمد.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد 4 هزار و 300 واحدی در رقم 467 هزار و 54 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد تراز 61 واحدی در سطح 19 هزار و 829 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 451 نماد رشد قیمت داشتند و 213 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 67 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 33 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

4گانه صعودی

برخی از تحلیلگران تکنیکی معتقدند یک روند صعودی یا نزولی شاخص در شرایطی شکل می‌گیرد که 4 روز پیاپی شاخص در یک سمت و سو حرکت کند. روز دوشنبه نیز شاخص برای چهارمین روز متوالی رشد کرد تا 4گانه صعودی خود را تکمیل کند و یک روند را بسازد.  

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌ها

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای معدنی افزایش داشت و کگل، میدکو و نوری بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای فولاد ، فملی و وبانک بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بازار به ثبت رساندند.

در فرابورس نیز نمادهای کگهر ، وهور و هرمز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای آریا ، بپاس و غصینو بیشترین تأثیر کاهشی را در افت شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورسی امروز نیز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و صدرنشین شد و خگستر و کگل در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای گدنا، دی و فرابورس پرتراکنش ترین نماد ها بودند.

معاملات بازار امروز تشابه زیادی به جریان معاملاتی روز قبل داشت. نمادهای شاخص ساز با ترتیب مشابه در روز قبل صف کشیدند و نماد های پرتراکنش بازار نیز به همین شکل بودند. اما در معاملات نماد های بانکی، امروز خروج پول حقیقی و افزایش عرضه دیده می شد که در نهایت نیز نقشه این صنعت را قرمزپوش کرد.

ارزش معاملات بازار  

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 208 هزار و 341 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 199 هزار و 9 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود. ارزش معاملات ثانویه به نسبت روز معاملاتی قبل که تنها 281 میلیارد تومان بود و 2 درصد از کل ارزش معاملات بازار را پوشش می داد، افزایشی 707 برابری داشته است. این افزایش فروش اوراق بدهی غالباً مربوط به فروش اوراق مرابحه عام دولتی(اراد) استکه با افزایش نرخ سود شدت گرفته.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 3.5 درصدی به نسبت روز یکشنبه به رقم 7 هزار و 110 میلیارد تومان رسید.

مازاد تقاضا در بازار سهام

در معاملات روز دوشنبه 5 دی ماه 161 نماد صف خرید داشتند و 13 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با رشد 3 درصدی به 629 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 20 درصد کاهش یافت و 202 میلیارد تومان بود.

بورس

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید