انتقال فشار فروش دیروز به معاملات امروز

برندگان بورس در دوران رکود /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۵۵۰۸۴
اقتصادنیوز: کاهش ارزش معاملات روزانه بورس نشان می دهد فعلا این بازار رونق ندارد. سطح فعالیت سرمایه گذاران در بازار سهام به شدت کم شده است.
برندگان بورس در دوران رکود /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، با اینکه برخی از تحلیلگران بر این باورند که به دلیل رشد قیمت دلار، بورس هم باید بالا برود، فعلا رونقی در بازار سهام مشاهده نمی شود. تحرکات سرمایه گذاران در این بازار کم شده و ارزش معاملات خرد به شدت کاهش یافته است. دیروز برای دومین روز متوالی، ارزش معاملات خرد کمتر از 4000 میلیارد تومان بود.

حتی در روز گذشته ارزش معاملات حدود 30 میلیارد تومان هم کمتر از ارزش معاملات یکشنبه بود. حالا با اطمینان بیشتری می توان گفت که بورس وارد یک روند نزولی شده و تا زمانی که ارزش معاملات  بالا نرود، رشد خاصی در بازار مشاهده نخواهد شد.

البته طبیعی است که در روند نزولی هم بازار در مقاطع زمانی مختلف، مثبت شود اما این مثبت شدن ها، اصلاح هایی موقت در روند نزولی محسوب می شوند.

حقیقی‌ها بورس را مناسب سرمایه گذاری نمی دانند

برنده بورس افرادی هستند که با روندها نمی جنگند و قصد مقابله با آن را ندارند. فعلا باید قبول کرد که بورس در یک روند نزولی قرار دارد و حتی در روزهایی مثل دیروز که شاخص کل رشد کرده، بسیاری از نمادها منفی بوده اند.

البته دیروز اتفاق خوبی که رخ داد این بود که شاخص قدرت خریداران حقیقی به بالای عدد یک رسید و دوباره قدرت خریداران بیشتر از قدرت فروشندگان شد. دیروز این شاخص عدد 1.03 را ثبت کرد که نشان می دهد خریداران به میزان کمی، قوی تر از فروشندگان شده اند. اما این به تنهایی کافی نیست و شاخص قدرت خریداران باید چندین روز متوالی بالای عدد یک باشد تا بتوان به آن اعتماد کرد.

اما خروج 170 میلیارد تومان پول از بازار در معاملات روز گذشته نشان می دهد که وضعیت هنوز قرمز است. از نظر سرمایه گذاران حقیقی، هنوز بازار سرمایه مناسب سرمایه گذاری نیست و به همین دلیل آن ها پول خود را از این بازار خارج می کنند.

انتقال فشار فروش دیروز به معاملات امروز

در نیمه دوم معاملات روز گذشته شاخص کل روند نزولی به خود گرفت و گرچه این نزول شیب کمی داشت، اما بخشی از رشد شاخص کل از دست رفت که ناشی از ایجاد فشار فروش در بازار بود.

فشار فروش روز گذشته، به ابتدای معاملات امروز هم سرایت خواهد کرد و با این حساب برای بازار امروز نمی توان انتظار رشد شاخص ها را داشت. رشد شاخص ها تنها در صورتی محقق می شود که ارزش معاملات خرد هم بالا برود که فعلا چنین پتانسیلی در بازار مشاهده نمی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید