استراتژی «هرکی هرکی» در بورس

کدخبر: ۵۵۵۲۲۱
سهامداران روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارند. از ریزش شاخص کل در نخستین روز معاملاتی هفته جاری گرفته تا رفتار حیرت‌انگیز برخی از سیاستگذاران اقتصادی و وعده اخیر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص کاهش بهای دلار. گرچه این وضعیت، شرایط ناآشنایی برای اهالی بازار سرمایه محسوب نمی‌شود اما تداوم حرکت در مسیری مایوس‌کننده باعث شده فعالان بورسی نسبت به سرمایه‌گذاران بازارهای رقیب با حواشی بیشتری دست به گریبان باشند.
استراتژی «هرکی هرکی» در بورس
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در ماه‌های گذشته اسکناس پرحاشیه آمریکایی دردسرهای فراوانی برای سهامداران ایجاد کرده است، اما دیروز یکی از مباحثی که در فضای مجازی مطرح شد این بود که چرا محمدرضا فرزین عرضه ۵/ ۶ میلیارد دلار در سامانه نیما را دلیلی منطقی برای کاهش قیمت این ارز می‌داند.

عده‌ای در همین رابطه نوشتند: «اظهاراتی با این ادبیات و محتوا فارغ از آنکه سهامداران را عصبی می‌کند بر بدبینی و بی‌اعتمادی‌های بیشتر دامن می‌زند.» برخی از کارشناسان بازار سهام نیز نسبت به این وعده واکنش منفی نشان دادند. در همین رابطه یک کاربر بورسی نوشت: «اگر رئیس بانک مرکزی از مبانی بازارها اطلاع داشت، قطعا چنین وعده‌ای را به فعالان اقتصادی نمی‌داد.» بعد از روی کار آمدن سکاندار جدید بانک مرکزی و اصرار او به سرکوب قیمت دلار نیمایی و حالا هم فاصله بیش از ۵۵درصدی نرخ دلار نیما با بازار آزاد از آن مباحثی است که هر روز مورد انتقاد سهامداران واقع می‌شود. در سه چهار هفته اخیر سهامداران زیادی در تماس با «دنیای اقتصاد» در مورد اقدامات سرکوب‌گرایانه بانک مرکزی از ما خواستند در این زمینه پرسش‌هایی را با سیاستگذار مطرح کنیم. اما یکی دیگر از موضوعاتی که سهامداران در مورد آن بحث کردند، موضوع قهر رئیس سازمان خصوصی‌سازی در برنامه «پایش» بود که حواشی مختلفی را در فضای مجازی ایجاد کرد.

حسین قربان‌زاده معمولا در نشست‌های خبری‌اش هم تاب‌آوری چندانی در مواجهه با برخی پرسش‌ها ندارد؛ به طور مثال او در نشست خبری واگذاری سرخابی‌ها در بهمن ۱۴۰۰ نیز ترجیح داد پاسخ دادن به برخی پرسش‌ها را به زمین متولیان مربوطه ارجاع دهد. او در ۱۸ بهمن نیز دلیل ترک برنامه «پایش» با حضور احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز پیرامون موضوع مولدسازی، را عدم اطلاع‌رسانی رسانه میزبان در خصوص حضور مهمانان دیگر برنامه عنوان کرد. او درهمین رابطه گفته: «غیر از دلیل بی‌اخلاقی برنامه «پایش»، با شناختی که از این نماینده مجلس دارم مطمئن بودم این بحث به مصادیق خصوصی‌سازی کشانده می‌شود و از مولدسازی پرت خواهیم شد». کاربران در مورد حرف‌های قربان‌زاده نسبت به اصرار و التماس تهیه‌کننده که او برنامه را ترک نکند نیز طعنه‌هایی را زدند.

یکی از پرسش‌های پرتکراری که در هفته‌های اخیر، سهامداران مطرح کردند، این بود که چرا فعالان بازارهای دلار، طلا و مسکن نمی‌فروشند؟ اما بورسی‌ها می‌فروشند؟ دو پرسش «چرا نمی‌فروشند؟» و «چرا می‌فروشند؟» واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته و برخی از سهامداران نسبت به انتخاب پرتفوی خود اظهار ندامت می‌کردند. در همین رابطه یک کاربر نوشت: «می‌فروشم چون تا اردیبهشت در بورس خبری نیست.» از سوی دیگر برخی از سهامداران با انتقاد از خبر رفت‌و‌برگشت عرضه خودرو در بورس کالا و سهم ۱۵‌درصدی خودروسازان، این خبر را شوک‌آور خواندند. عده‌ای دیگر نیز گاز ۷هزارتومانی برای اوره‌سازها را به معنای خواندن فاتحه سهام مزبور دانستند و در همین زمینه کارتون‌هایی را با محوریت «فرار از بورس» ترسیم کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید