رقابت حقیقی ها برای خریدهای سنگین

کابوسِ بورس تمام شد؟ /پیش بینی بازار سهام امروز 2 اسفند 1401

کدخبر: ۵۵۶۵۰۴
اقتصادنیوز: سرانجام سیگنالی قوی در جهت صعودی شدن بورس صادر شد. حالا فقط مانده تایید این سیگنال، تا خیال همه راحت شود که دوره نزولی بورس به پایان رسیده است.
 کابوسِ بورس تمام شد؟ /پیش بینی بازار سهام امروز 2 اسفند 1401

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته بازار سهام وضعیتی عالی داشت. رشد حدود 4 درصدی شاخص کل و 3.5 درصدی شاخص هم وزن نشان می دهد تمام نمادها، اعم از کوچک و بزرگ وضعیتی خوب داشته اند.

البته چنین رشدی از بورس، به دلیل رشد قیمت دلار است و بازار سهام صعودی شدن خود را مدیون قیمت دلار است. اگر رشد قیمت دلار نبود، افت بورس می توانست مثل دفعات گذشته طولانی تر از این شود و چند ماه طول بکشد. اما دلار به کمک بورس آمد و مانع طولانی شدن دوره اصلاح آن شد.

زلزله در چهار راه استانبول؛ چرخش ارزی فرزین

با توجه به معاملات روز گذشته، تنها مانده یک کندل صعودی دیگر در شاخص تا بازگشت بازار سهام به روند صعودی تایید شود. چنانچه امروز این کندل تایید ثبت شود، دیگر خیال همه راحت می شود که بورس به روند صعودی بازخواهد گشت و از طرفی می توان دوره نزول بزرگ بورس را تمام شده دانست.

افت بورس که از مرداد 1399 آغاز شده بود، یکی از عمیق ترین افت های بازار سهام ایران بوده و حالا با تحرکاتی که در بورس مشاهده می شود، می توان امیدوار بود که این دوره نزولی به پایان رسیده و بورس مجددا روزهای خوبی را تجربه خواهد کرد.

رقابت حقیقی ها برای خریدهای سنگین

روز گذشته چیزی که بیشتر از همه به چشم آمد، تزریق پول سنگین به بازار توسط سرمایه گذاران حقیقی بود. حقیقی ها دیروز حدود 980 میلیارد تومان پول جدید به بورس تزریق کردند که این یکی از سنگین ترین تزریق های پول به بورس در دو سال گذشته بوده است.

ضمن اینکه دیروز رکورد سرانه خرید در بورس شکسته شد. دیروز سرانه خرید هر کد حقیقی در بورس به بیش از 37 میلیون تومان رسید که این رقم از ابتدای سال 1400 تا کنون بی سابقه است.

حقیقی ها همچنین خروج پول سنگینی از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت داشتند. حقیقی ها دیروز حدود 1400 میلیارد تومان از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت خارج کردند که بزرگ ترین خروج پول از این صندوق ها در سال 1401 محسوب می شود.

جهش ارزش معاملات خرد

در کنار تمام این سیگنال های مثبت، ارزش معاملات خرد هم 6340 میلیارد تومان رسید که رشدی بزرگ را نشان می دهد. چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد حتی به 3000 میلیارد تومان هم نرسیده بود و دیروز بیش از دو برابر آن رقم، معامله در بازار انجام شد.

با تمام این مسائل، از بازار امروز هم می توان انتظار رشد داشت که البته رشد امروز احتمالا ضعیف تر از رشد روز گذشته خواهد بود و به آن اندازه هیجانی نیست.

چنانچه امروز و فردا رشدهای مناسبی در بازار مشاهده شود می توان گفت که بازار قطعا صعودی شده و به سمت سقف تاریخی خود در قله دو میلیون واحدی حرکت خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید