بورس تا آخر هفته منفی می ماند؟

فروشندگان در بورس قدرت گرفتند /پیش بینی بازار سهام 22 اسفند

کدخبر: ۵۶۰۷۹۲
اقتصادنیوز: دوباره فروشندگان در بورس قدرت گرفتند. این بار برتری آن ها نسبت به خریداران، کاملا مشهود است.
فروشندگان در بورس قدرت گرفتند  /پیش بینی بازار سهام 22 اسفند

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران دیروز وضعیت خوبی نداشت. افت 33 هزار واحدی شاخص کل در شرایطی رقم خورد که فروشندگان دوباره کنترل بازار را در اختیار گرفته اند.

حتی شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز پس از مدت ها به زیر عدد یک رفته که این نشان می دهد فروشندگان علاوه بر منفی کردن شاخص، برتری خود را هم نسبت به خریداران به رخ می کشند.

از ابتدای اسفند ماه، حتی در روزهایی که شاخص ها منفی بودند هم شاخص قدرت خریداران حقیقی به زیر عدد یک نرفته بود. به عبارتی شاخص های بورس و فرابورس در شرایطی منفی شده بودند که قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بود.

اما این بار هم شاخص های بورس و فرابورس منفی شدند، هم اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی به زیر عدد یک رفته و عملا میانگین رقم فروش هر کد حقیقی به عددی بالاتر از میانگین رقم خرید هر کد حقیقی رسیده است.

نظر تحلیلگران چیست؟

البته تحلیلگران همچنان امیدوارند که این منفی شدن بازار، نتیجه سررسید تسویه اعتبارات کارگزاری ها باشد که هر سال در روزهای پایانی اسفند ماه، فشار فروشی را به بازار تحمیل می کند و پس از آن دوباره شرایط به حالت عادی برمی گردد.

اگر این فرضیه درست باشد، باید انتظار منفی ماندن بازار تا پایان هفته را داشت. به عبارتی طی 3 روز معاملاتی پیش رو، بازار نمی تواند تکان اساسی بخورد و رشد کند.

اما درصورتی که در دو روز معاملاتی هفته آینده هم وضعیت به همین روال باشد، باید عملا نگران پایان روند صعودی فعلی بورس بود و به دنبال نشانه هایی برای ورود به یک روند نزولی کوتاه مدت گشت.

فعلا برای امروز، پیش بینی مثبتی درمورد بازار وجود ندارد. با توجه به افت شاخص ها در روز گذشته که هیچ نشانه بازگشتی در روند شاخص ها دیده نمی شود، برای ابتدای معاملات امروز می توان افت شاخص ها را در نظر گرفت.

ارزش معاملات هم نزولی است

حتی در نیمه دوم زمان معاملات هم ممکن است بازار به تعادل نرسد. البته درصورتی که ارزش معاملات خرد رشد داشته باشد می توان امیدوار بود که بازار در نیمه دوم زمان معاملات امروز به تعادل برسد اما فعلا از نظر ارزش معاملات هم بازار تحت فشار قرار دارد.

دیروز ارزش معاملات خرد بازار کمی بیشتر از 6 هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که روز شنبه ارزش معاملات خرد حدود 7600 میلیارد تومان بود و روز معاملاتی پیش از آن هم 8300 میلیارد تومان معامله انجام شد. به عبارتی فعلا ارزش معاملات خرد روند نزولی به خود گرفته است.

همچنین خروج 800 میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها از بازار نیز نشان می دهد فعلا این دسته از سرمایه گذاران امیدی به وضعیت بازار سهام ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید