امیدواری حقیقی ها به آینده بورس

بورس از قفس پرید؟ /پیش بینی بازار سهام 28 اسفند

کدخبر: ۵۶۲۰۸۴
اقتصادنیوز: هرچه می گذرد وضعیت بورس تهران بهتر می شود. بررسی معاملات بازار سهام نشان می دهد رشدی خوب در انتظار این بازار است.
بورس از قفس پرید؟ /پیش بینی بازار سهام 28 اسفند

به گزارش اقتصادنیوز ، شاخص کل بورس تهران دیروز بیش از 84 هزار واحد رشد کرد که معادل 4.66 درصد می شود. چنین رشدهای بزرگی معمولا کم اتفاق می افتند و در تاریخ بازار سهام ایران کم سابقه هستند.

ثبت رشدهای پرقدرت در نمودار شاخص کل، نوید یک بازار خوب را می دهد. البته قرار نیست همیشه بازار مثل روز گذشته رشد کند و روزی چند درصد بالا برود. اگر قرار بر تداوم چنین افزایش هایی باشد، رشد بازار خیلی زود به پایان می رسد و شاهد افتی پرشتاب هم خواهیم بود.

اما همین مسیری که شاخص کل طی 5 ماه گذشته طی کرده، عالی است. از ابتدای آبان که بازار برای همیشه با فاز نزولی سال 1399 خداحافظی کرد تا به امروز، شاخص مدتی بالا می رود و مدتی اصلاح می کند. این بهترین مسیری است که شاخص برای بالا رفتن می تواند طی کند.

با ورود شاخص کل به کانال 1.9 میلیون واحد، شکسته شدن مقاومت 1.8 میلیون واحدی برای فعالان بورس از رویا تبدیل به واقعیت شده و می توان گفت تازه شاخص کل از یک حبس طولانی مدت در زیر عدد 1.8 میلیون واحد، آزاد شده است.

 

همگرایی ارزش معاملات با وضعیت شاخص ها

حالا با رشد 84 هزار واحدی شاخص در روز گذشته، نباید انتظار داشت که چنین رشدهایی به طور متوالی اتفاق بیفتد. معمولا در چنین شرایطی که هیجان زیادی در معاملات وجود دارد، پس از رسیدن نمادهای مختلف به نقاط مقاومتی، عرضه ها افزایش پیدا می کند و آنجاست که صنایع مختلف مسیر خود را جدا می کنند.

در این شرایط پول در صنایع مختلف می چرخد و صنایع به نوبت رشد و اصلاح می کنند. این اتفاقی است که احتمالا در سال 1402 شاهد آن خواهیم بود تا کل بازار به طور دسته جمعی یک رشد مطلوب داشته باشد.

دیروز به جز رشد شاخص ها، چند اتفاق مثبت دیگر هم در بازار رخ داد. ابتدا می توان به رشد ارزش معاملات خرد اشاره کرد. چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد حدود 7 هزار میلیارد تومان بود اما دیروز ارزش معاملات تا سطح 9 هزار میلیارد تومان بالا رفت.

امیدواری حقیقی ها به آینده بورس

حقیقی ها نیز تزریق پول هزار میلیارد تومانی به بازار داشتند که نشان از امیدواری آن ها نسبت به آینده بازار دارد. تزریق چنین پولی به بازار، از ابتدای سال 1400 تا کنون، به ندرت اتفاق افتاده و اینکه حقیقی ها چنین رقمی را وارد بازار کرده اند می توان گفت از دید آن ها، بورس فعلا جای رشد دارد.

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز از عدد 1.05 در روز چهارشنبه، به رقم 1.3 رسیده که افزایش فعالیت پول های درشت در بازار را نشان می دهد.

با این شرایط، برای بازار امروز هم می توان افزایش شاخص ها را مد نظر داشت که البته نسبت به روز گذشته، شیب رشد شاخص ها کمتر خواهد بود و بازار متعادل تری را خواهیم دید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک