رمزگشایی از ورود سنگین پول حقیقی به نمادها و صنایع بزرگ بورس

کدخبر: ۵۷۰۴۹۵
در روز ابتدایی هفته دوم اردیبهشت ماه، بازار سهام تغییر روند داد و سهام و صنایع سنگین و شاخص‌ساز بازار با ورود پول حقیقی قابل توجه‌ای مواجه بودند.
رمزگشایی از ورود سنگین پول حقیقی به نمادها و صنایع بزرگ بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، معاملات سهامی روز شنبه 9 اردیبهشت‌ماه با رشد شاخص کل همراه بود. با وجود سبز پوش بودن اکثر صنایع بورسی، صنعت فلزات اساسی نزدیک به سه برابر صنعت دوم از نظر جریان پول حقیقی ورود پول داشت و 953 میلیارد تومان به ارزش مالکیت حقیقی خود افزود.

بیشترین  ورود پول حقیقی  روز گذشته به صنعت  فلزات اساسی  با 953 میلیارد تومان تعلق گرفت؛ درحالی که جریان  پول حقیقی  کل بازار 2 هزار و 502 میلیارد تومان بوده است.

ورود  پول حقیقی  با این شدت به صنعت  فلزات اساسی  و تفاوت زیاد ورود پول این صنعت با صنعت محصولات شیمیایی و صنعت فعالیت کمکی به نهاد‌های مالی که به ترتیب 353 میلیارد تومان و 271 میلیارد تومان  ورود پول حقیقی  داشتند؛ نشان می‌دهد که در حال حاضر روند حرکت  شاخص کل  به شدت وابسطه معاملات صنایع سنگین و مخصوصا فلزی‌ها است.

پرواز شاخص کل با ورود پول حقیقی به صنایع سنگین

صنعت انبوه‌سازی و صنعت استخراج کانه‌های فلزی پس از سه صنعت فوق به ترتیب با 218 میلیارد تومان و 207 میلیارد تومان  ورود پول حقیقی  در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

کاهش مالکیت حقیقی از صنعت سیمان

روند معاملات  بازار سهام  در فروردین ماه سال جاری به نفع صنایع و سهام سبک بازار بود؛ به طوری که شاخص هم‌وزن در فروردین ماه بازدهی بیشتری به نسبت  شاخص کل  به ثبت رساند. این روند باعث شده بود تا ورود  پول حقیقی  به صنایع سبک بازار تداوم داشته باشد.

photo_۲۰۲۳-۰۴-۲۹_۱۶-۳۶-۴۸

با این حال در روز ابتدایی هفته دوم اردیبهشت ماه،  بازار سهام  تغییر روند داد و سهام و صنایع سنگین و شاخص‌ساز بازار با  ورود پول حقیقی  قابل توجه‌ای مواجه بودند. این اتفاق با توجه به نیاز  شاخص کل  به حمایت از سهم‌های شاخص‌ساز دور از ذهن نبود.

صنعت سیمان با 32.5 میلیارد تومان خروج پول، دیروز بیشترین میزان خروج  پول حقیقی  را در بین صنایع داشت و پس از این صنعت، صنعت ساخت محصولات فلزی با 24.4 میلیارد تومان، صنعت حمل و نقل با 24.2 میلیارد تومان و صنعت سایر واسطه‌گری‌های مالی با 22.8 میلیارد تومان خروج پول حقیقی، در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

photo_۲۰۲۳-۰۴-۲۹_۱۶-۳۶-۴۷

در میان سهام نیز  فولاد  دیروز با 314.8 میلیارد تومان ورود پول حقیقی، بیشترین ورود پول را در بین سهام بازار به ثبت رساند و پس از آن نیز سهم‌های  امین  و فخوز به ترتیب با ورود پول 260.3 میلیارد تومانی و 216.9 میلیارد تومانی بیشترین ورود  پول حقیقی  بازار را تجربه کردند. پس از این سه سهم، نماد‌های ثبهساز، ذوب، شستا، ومعادن و وشهر بیشترین  ورود پول حقیقی  روز گذشته را تجربه کردند.

از سوی دیگر نماد وکغدیر با 66.9 میلیارد تومان، بیشترین خروج پول را در میان سهام بازار به ثبت رساند. نماد‌های کالا، وبملت، وغدیر، چدن،  خودرو  و  بپاس  نیز از جمله سهم‌هایی با بیشترین خروج  پول حقیقی  در معاملات روز شنبه بودند.

جریان  پول حقیقی  دیروز امید بخش تداوم روند صعودی  بازار سهام  و جلوگیری از ریزش قیمت شاخص‌سازان بازار بود. با این حال تجربه ثابت کرده است که در بازه‌های زمانی که  شاخص کل  همبستگی بالایی با شاخص صنعتی خاص پیدا می‌کند؛ ریسک بازار افزایش می‌یابد و سهام داران با صرف ریسک بیشتری دست به معامله می‌زنند.

photo_۲۰۲۳-۰۴-۲۹_۱۶-۳۶-۴۶

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید